loading...
برنامه غذایی
فریبا بازدید : 57 دوشنبه 13 آبان 1398 نظرات (0)

قورمه سبزی برای 4 نفر:   

 

 خورش قورمه سبزی

مواد لازم

·    پیاز بزرگ ۱عدد

·   یک حبه سیر در صورت تمایل

·   لیمو عمانی 2 عدد (در صورت عدم تمایل به لیمو عمانی می توانید از یک قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید).

·   لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی ۲۰۰ گرم (یک لیوان لوبیای پخته)

·   روغن مایع به اندازه کافی

·   سبزی خورشتی ۵۰۰ گرم

·   گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم (به جای گوشت می توانید یگ لیوان آب استخان قلم گوساله استفاده کنید)

·   نمک،  فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

 

روش پخت

برای شروع آشپزی ابتدا پیاز را پوست می گیریم و به صورت ریز خرد می کنیم. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار         می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا پیاز نرم شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قطعات یکدست خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم. تفت دادن مخلوط گوشت و پیاز را ادامه می دهیم تا رنگ تمام قسمت های گوشت تغییر کند و تقریباً سرخ شود.

یک قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید و مقداری آب داخلش بریزید، حرارت را زیاد کنید تا آب سریع به جوش بیاید سپس لوبیا قرمز را به مدت ۱۵ دقیقه درون آب جوش قرار دهید تا رنگ آن گرفته شود. اگر این کار را نکنید ممکن است رنگ اولیه قرمز باعث کدر شدن رنگ خورش شود.

پس از اینکار لوبیا قرمز را آبکشی کنید و به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. لوبیا قرمز را هم کمی با مخلوط گوشت و پیاز تفت می دهیم سپس چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت و لوبیا با حرارت بسیار ملایم بپزند.

در مرحله بعد سبزی خورشتی را پس از تمیز کردن و شستشو به صورت ریز خرد می کنیم. سبزی را به صورت جداگانه با مقداری روغن در یک تابه مناسب می ریزیم و تفت می دهیم تا سبزی سرخ شود. هر چقدر رنگ سبزی پر رنگ تر شود در پایان کار خورش سیاه تر خواهد شد.

البته ابن کار شاید باعث زیباتر شدن خورش شود ولی باعث می شود تمام ویتامین ها و مواد معدنی درون سبزیجات از بین برود. پس از اینکه سبزی را خوب تفت دادیم به قابلمه خورش اضافه می کنیم. در این مرحله مقداری فلفل سیاه و نمک به خورش اضافه می کنیم. اگر تمایل داشتید یک حبه سیر درسته در این مرحله به خورش اضافه کنید تا طعم خورش خوشمزه تر شود. می توانید در مرحله آخر پخت این حبه سیر را از خورش خارج کنید.

اگر در مراحل اولیه پخت خورش نمک اضافه کنیم باعث می شود گوشت دیرتر بپزد. لیمو عمانی را باید از قبل با چنگال سوراخ کنیم و درون یک لیوان آب قرار دهیم تا تلخی اش گرفته شود و خورش را تلخ نکند. پس از اینکه سبزی خورش چند جوش خورد لیمو عمانی را اضافه می کنیم.

حالا باید اجازه دهیم تا خورش جا بیفتد و آماده سرو شود. هر چقدر خورش بیشتر روی حرارت ملایم بماند بهتر جا می افتد. اگر خورش را قبل از اینکه جا بیفتد سرو کنیم آب خورش از دیگر مواد خورش جدا می شود و ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

نکته:اگر سبزی خشک استفاده می کنید حتماً باید یک ساعت در آب ولرم خیس بخورد سپس برای خورش استفاده شود. با این کار هم خاک و مواد زائد سبزی خشک گرفته می شود و هم برای سرخ کردن بهتر آماده می شود. 50 گرم سبزی خشک معادل یک کیلو سبزی معمولی است.

 

روش پخت آب استخوان قلم گوساله

 

 

از قصاب یک استخوان قلم گوساله بخرید و از او بخواهید که استخوان را به دو یا سه قسمت کند، زیرا که این استخوان بزرگ است و ممکن است در قابلمه شما جا نشود. در منزل استخوان را خوب بشویید و در یک قابلمه یزرگ آب فراوان بریزید و استخوان را با شعله ملایم از شب تا صبح بگذارید بپزد. درون این آب بهتر است یک یا دو پیاز، چند تا برگ بو و مقداری زردچوبه بیاندازید تا طعم آن بهتر شود. پس از چند ساعت پخت بگذارید کمی ولرم شود. این آب نباید یخ شود. وقتی ولرم شد تمام مغز استخوان را از درون استخوان در همان آب بریزید. این آب و مغز آن بسیار مقوی است و برای مفاصل بدن مفید می باشد. استخوان ها را از آب خارج کنید. و آب استخوان قلم را که ولرم شده در قالب های کوچک بریزید و بگذارید درون فریزر یخ بزند. این آب برای انواع آش، سوپ، خورش و حتی کته قابل استفاده است. 

برای نگهداری آب استخوان قلم یک یا دو قالب یخی مخصوص این کار بخرید و همچنین می توانید تعدادی ظروف بسیار کوچک پلاستیکی که درب آن بسته می شود را بخرید و درون قالب یخی و این ظروف را از آب استخوان قلم پر کنید و هر بار بسته به میزان خورش یا آشی که دارید یک یا دو قالب از این آب را درون غذایتان بریزید. یک بار امتحان کنید حتماً بار دیگر تمایل به استفاده خواهید داشت. چون هم خوشمزه و مفید است و هم مقرون به صرفه.   

کوکو سیب زمینی برای 4 نفر    

 

 کوکو سیب زمینی

مواد لازم

·   پیاز بزرگ ۱ عدد

·   تخم مرغ 2 عدد

·   روغن مایع به اندازه کافی

·   سیب زمینی متوسط 4 عدد

·   شوید خشک ۱ قاشق غذاخوری در صورت تمایل

·   نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

 

روش پخت

ابتدا سیب زمینی ها را بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا آب پز شوند.

پس از اینکه سیب زمینی ها آب پز شدند اجازه دهید کمی خنک شوند سپس پوست شان را جدا کنید. در ادامه سیب زمینی ها را با رنده بزرگ رنده کنید یا با گوشکوب بکوبید سپس داخل یک کاسه جادار و مناسب بریزید.

در مرحله بعدی پیاز را پوست بگیرید و به صورت جداگانه رنده کنید سپس با فشار دست آب اضافی پیاز را بگیرید و آنرا به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید. در مرحله بعدی تخم مرغ ها را  داخل یک کاسه جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید.

سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه کنید. اضافه کردن شوید خشک اختیاری است در صورتی که می خواهید شوید خشک اضافه کنید آنرا به تخم مرغ ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

در مرحله بعدی تخم مرغ را به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست و منسجم شوند. حالا مایه کوکو آماده است و در مرحله بعد باید آنرا سرخ کنید، برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.

مقداری روغن داخل تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. پس از اینکه روغن داغ شد مقداری از مایه کوکو بردارید و به آن شکل دهید سپس در روغن بیندازید. می توانید از قالب های مخصوص هم برای یکدست شدن کوکوها استفاده کنید.

پس از اینکه یک سمت کوکوها سرخ شد آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. کوکو سیب زمینی را می توانید به صورت قالبی هم سرخ کنید. پس از اینکه کوکوها آماده شدند آنها را به همراه گوجه فرنگی، خیارشور و نان سرو کنید.

 

 ماکارونی با عدس برای 4 نفر

    

 

مواد لازم

-   250 گرم ماکارونی باریک و بلند

-   نصف لیوان عدس

-   دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

-   یک قاشق غذاخوری آبلیمو برای سس عدس

-   نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه لازم

-   پیاز یک عدد متوسط

-   یک حبه سیر در صورت تمایل

-   مقدارکمی آویشن و زنجبیل و زیره در صورت تمایل برای اضافه کردن به سس عدس

روش پخت

برای تهیه ماکارونی با عدس، ابتدا عدس را که از قبل خیس کرده و آب آن را چندین بار عوض می کنیم و آن را آب پز می کنیم. می گذاریم بپزد و آب آن جمع شود. در این زمان که عدس می پزد پیازها را نگینی خرد کرده در روغن تفت می دهیم تا طلایی شود. در صورت تمایل یک حبه سیر نگینی را هم به آن اضافه می کنیم. یک  عدد سیب زمینی را هم نگینی کرده و به آن اضافه می کنیم. عدس پخته شده را به این مواد اضافه می کنیم و  تفت می دهیم تا تمامی مواد با هم مخلوط شده و سیب زمینی ها نیز کمی بپزند.

حالا نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه را نیز اضافه کرده و هم می زنیم تا بوی خامی رب و زردچوبه نیز گرفته شود و بعد زیر حرارت را خاموش می کنیم .

در یک قابلمه آب ریخته روی حرارت می گذاریم تا به جوش آید کمی نمک، روغن به آبجوش اضافه کرده و بعد ماکارونی ها را در آن ریخته و بعد از مدت زمان لازم آن را آبکش می کنیم. کف قابلمه کمی روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر را ته آن می چینیم (نان یا سیب زمینی) . سپس ماکارونی و سس عدس را مخلوط می کنیم و در قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم می گذاریم تا دم بکشد. ماکارونی با عدس را در ظرف مورد نظر کشیده و با سالاد دلخواه سرو می کنیم.

 

 خوراک سینه مرغ با قارچ و هویج برای 4 نفر

 

مواد لازم

-   یک عدد سینه مرغ متوسط

-   5 عدد قارچ متوسط

-   یک عدد هویج در صورت تمایل

-   یک عدد پیاز

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   یک قاشق غذاخوری ادویه مرغ

-   یک قاشق غذاخوری آبلیمو

-   دو عدد برگ بو

 روش پخت

سینه مرغ را به قطعات کوچک تکه می کنیم، پیازها را خورد می کنیم و در یک قابلمه یا ماهی تابه متوسط در روغن کمی تفت می دهیم تکه های سینه مرغ را در پیاز می ریزیم و 5 دقیقه به هم می زنیم سپس نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مرغ و قارچ های خورد شده و برگ بو را به آن اضافه می کنیم. در صورت تمایل یک عدد هویج را هم که نگینی خورد کرده ایم به این مواد اضافه می کنیم و با شعله ملایم میگذاریم تا آب آن جمع شود. لازم به ذکر است که نیازی به اضافه کردن آب به این غذا نیست و قارچ آب می اندازد.وقتی آب خود غدا جمع شد برگ بو را از درون آن بردارید و آبلیمو اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا حالت سرخ شده شود. سپس آن را در ظرف بکشید و دور آن را با سبزی و گوجه فرنگی تزئین کنید.

نکته: برگ بو برای گرفتن بوی مرغ و گوشت یک یا دو عدد استفاده می شود و در همه عطاری ها یافت می شود. و 100 گرم آن برای یک سال می باشد.

 

 کلم پلو شیرازی برای 4 نفر

 

مواد لازم

برنج 3 پیمانه

گوشت چرخ کرده 100 گرم

سبزی کلم پلو ربع کیلو ( ترخون، نعنا، شوید) اگر سبزی خشک باشد از هر سبزی دو قاشق غذاخوری

کلم قمری خلال و سرخ شده یک عدد یا کلم برگ (کلم پیچ) خورد شده 5 برگ  

نمک، فلفل، زردچوبه

آرد نخودچی دو قاشق غذاخوری

پیاز متوسط

روش پخت

ابتدا برنج را در آب بریزید تا خیس بخورد. گوشت چرخ کرده را در کاسه ای بریزید. پیاز را با رنده ریز رنده کنید و همراه با نمک و فلفل و زردچوبه به روی گوشت چرخ کرده بریزید. و خوب ورز دهید سپس آرد نخودچی به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. روغن را در ماهی تابه بریزید و از گوشت چرخ کرده کوفته ریزه درست کنید و در ظرف روغن دار بچینید و همه را با هم سرخ کنید. وقتی همه طرف آن سرخ شد کوفته ها را در ظرفی بریزید و در همان ظرفی که روغن داغ دارید کلم ها را تفت دهید می توانید برای طعم دار شدن کلم در حال سرخ شدن مقداری نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید. پس از سرخ شدن کلم ها سبزی ها را به آن اضافه کنید خوب به هم بزنید تا مخلوط شود.

اینک برنج خیس خورده را در ظرف آب جوش بریزید و بسته به نوع برنج مدتی بگذارید تا بجوشد و نرم شود در این هنگام موقع جوشیدن زردچوبه به مقدار کم و نمک به مقدار لازم اضافه کنید سپس آن را آبکش کرده در قابلمه مخصوص پخت برنج یک لایه برنج، یک لایه مواد سبزی و کلم و کوفته ریزه و مجدد یک لایه برنج و یک لایه مواد سبزی و کلم و کوفته ریزه بریزید و سر آن را ببندید تا دم بکشد. می توانید برای ته دیگ از نان یا سیب زمینی استفاده کنید اما ته دیگ خود کلم پلو خوشمزه است و من ترجیح می دهم چیزی ته دیگ گذاشته نشود.

نکته: اگر گوشت چرخ کرده کم دارید، می توانید از مخلوط گوشت و سویای چرخ شده 50 درصد، 50 درصد استفاده کنید.

 

سالاد کاهو با سیب زمینی آب پز و لوبیا برای 4 نفر

سالاد کاهو و سیب زمینی

 مواد لازم

-   کاهو 8 برگ

-   سیب زمینی آب پز سرد شده دو عدد متوسط

-   لوبیا قرمز پخته یک لیوان

-   در صورت تمایل تخم مرغ آب پز دو عدد

-   نمک، فلفل به مقدار لازم

-   روغن زیتون و سرکه به مقدار لازم

-   مقدار کمی پیاز خورد شده در صورت تمایل

روش پخت

کاهو را در کاسه ای خورد کنید، سپس سیب زمینی آب پز و تخم مرغ آب پز را در آن خورد کنید. لوبیا قرمز پخته شده را به آن اضافه کنید. سپس نمک، فلفل سرکه و روغن زیتون و پیاز را به مقدار دلخواه به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. لازم به ذکر است که در این سالاد بهتر است سرکه کم و روغن زیتون فراوان باشد. هم خوشمزه تر می شود و هم برای هضم لوبیا بهتر است.

 

آش سبزی شیرازی برای 4 نفر

آش صبحانه شیرازی

 

مواد لازم

-   سبزی آش (ترخون، شوید، تره و گشنیز) ربع کیلو. اگر سبزی خشک است از هر کدام دو قاشق غذاخوری

-   برنج ریز یا خورده برنج یک پیمانه

-   حبوبات ( نخود، لوبیا قرمز و عدس) پخته شده یک لیوان

-   گوشت دم سینه گوسفندی 100 گرم یا یک لیوان آب استخوان قلم. اگر به صورت قالبی یخ زده دارید سه قالب یخی

-   نمک و فلفل به مقدار لازم

-   پیاز داغ تفت داده شده در روغن و زردچوبه برای روی آش به مقدار لازم

-   یک عدد پیاز

روش پخت

این آش را چون در وعده صبحانه میل می کنید از شب قبل باید مواد پخته شده را بگذارید روی حرارت ملایم تا جا بیافتد. ابتدا حبوبات را که 24 ساعت خیس خورده را می گذاریم می پزد. برنج و سبزیجات را هم در ظرفی جدا میگذاریم تا خوب بپزد. اگر گوشت دم سینه استفاده می کنید آن را هم با پیاز در زودپز بپزید و بکوبید. اگر از آب استخوان قلم گوساله بجای گوشت استفاده می کنید در انتهای پخت آب را اضافه کنید و بگذارید آش جا بیافتد. ( نحوه تهیه استخوان قلم در قمت خودش توضیح داده شده است).

تمام مواد پخته شده (حبوبات، برنج و سبزی، گوشت یا آب استخوان قلم گوساله را در قابلمه جادار میریزیم نمک و فلفل به اندازه لازم میریزیم روی شعله خیلی ملایم میگذاریم تا صبح جا بیافتد و لازم به یاد آوری است که در مورد کلیه آش ها بهتر است نمک و فلفل کم کم اضافه شود چون وقتی آب آش کم می شود و جا می افتد مزه نمک بیشتر مشخص می شود و بهتر است در آخر سر امتحان شود و اگر کم بود نمک و فلفل اضافه شود.

این آش نباید آبکی شود و باید تا موقع خواب هر از گاهی آن را به هم بزنید و یک شعله پخش کن زیر قابلمه بگذارید که آش خیلی ته نگیرد صبح آماده میل کردن شود. در کاسه که ریختید روی آن پیاز داغ بریزید و میل کنید.

 روش پخت حلیم گندم

حلیم گندم

 

مواد لازم

-   گندم پرک یک بسته

-   گوشت دم سینه گوسفندی 200 گرم

-   یک عدد پیاز

-   نوک قاشق چایخوری نمک

-   شکر و دارچین

روش پخت

گوشت گوسفند را با یک عدد پیاز درشت و بدون نمک و زردچوبه در زودپز بپزید. گندم پرک را که پاک کرده و شسته اید در یک قابلمه جادار بریزید و با 4 لیوان آب بگذارید خوب بپزد. گوشت گوسفندی پخته شده را خوب بکوبید و به گندم پرک اضافه کنید. نوک قاشق چایخوری نمک به این مواد اضافه کنید. از آب گوشت هم روی این مواد بریزید. با همین مقدار آب بگذارید با شغله ملایم بپزد و هر از گاهی به هم بزنید تا ته نگیرد. موقع خواب هم یک شعله پخش کن زیر قابلمه بگذارید و شعله را روی خیلی ملایم بگذارید که تا صبح آماده میل کردن شود. اگر دوست داشتید وقتی در ظرف کشیدید دارچین و شکر روی آن بپاشید.

لازم به یادآوری است که در هنگام پخت گوشت و بطورکلی به هیچ عنوان زردچوبه استفاده نشود. و نمک هم به همان مقدار که گفته شد. اگر نمک اصلا ریخته نشود مزه شکر مشخص نمی شود. و اگر زیاد ریخته شود شور می شود و دیگر با شکر نمی توان خورد. پس بهترین حالت همان ریختن نوک قاشق چایخوری نمک در حلیم است.

 روش پخت میرزا قاسمی برای 4 نفر

 

میرزا قاسمی

مواد لازم

-   بادمجان 5 عدد متوسط

-   گوجه فرنگی تازه 2 عدد

-   سیر 4 الی 5 حبه

-   تخم مرغ 3 عدد

-   روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

در ابتدا بادمجان ها را کباب می کنیم (شما می توانید بادمجان ها را داخل فر و یا روی آتش کباب کنید) سپس پوست آنها را کنده و سرهای بادمجان ها را جدا می کنیم؛ پس از آن بادمجان ها را ساطوری می نماییم.حال نوبت به گوجه ها می رسد ؛ گوجه فرنگی ها را در آب جوش ریخته و پوست آنها را می گیریم و سپس خورد می کنیم. سیر را کوبیده و داخل روغن داغ که از قبل در تابه و روی اجاق آماده شده است می ریزیم تا کمی سیر ها سرخ شود. سپس بادمجان ها و گوجه های آماده شده را به همان تابه اضافه کرده و سرخ می کنیم؛ این کار را تا زمانی که آب آنها کشیده شده و کمی روغن بیافتد ادامه می دهیم. حال کمی نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و مایه را در یک طرف تابه قرار می دهیم و در طرف دیگر خالی تابه تخم مرغ ها را شکسته و مخلوط می کنیم و آنقدر هم می زنیم تا بسته شده و سرخ شود بعد بادمجان ها و تخم مرغ ها (یعنی تمام محتویات تابه) را با هم مخلوط می کنیم. میرزا قاسمی ما آماده شده و می توانید آنرا در دیس کشیده و سرو کنید.

 

گوشت چرخ کرده، سویا و قارچ

گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم

-   گوشت چرخ کرده 150 گرم

-   سویا چرخ کرده 100 گرم

-   قارچ خورد شده 6 عدد متوسط

-   پیاز یک عدد

-   پودر زیره و پودر دارچین کمی در صورت تمایل

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

-   سیب زمینی سرخ کرده یک عدد برای دور خوراک

 روش پخت

پیاز را خورد کنید و در روغن تفت دهید. کمی که طلایی شد گوشت چرخ کرده را به مدت 10 دقیقه در روغن تفت دهید. سپس سویا و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. در آخر قارچ ها را با نمک و فلفل و آبلیمو به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل کمی پودر زیره و دارچین هم روی این مواد بریزید. این خوراک را از اول با شعله ملایم بپزید که گوشت چرخ کرده خوب بپزد و نیازی به اضافه کردن آب نداشته باشد. خوراک که جا افتاد و آب آن تمام شد چند بار به هم بزنید که خوب اب ان گرفته شود سپس در ظرف مناسب بریزید و اطراف آن را با سیب زمینی سرخ کرده تزئین کنید.

 

نان تست و تخم مرغ (فرنچ تست) برای صبحانه 4 نفر

فرنچ تست

 

مواد لازم

-   تخم مرغ 4 عدد

-   نان تست 8 عدد

-   روغن مایع به مقدار لازم

-   پودر قند یا شکر یا عسل یا مربا برای روی نان ها به مقدار لازم

 

روش پخت

تخم مرغ ها را در یک بشقاب گود یا خورش خوری بشکنید و با چنگال خوب به هم بزنید. در یک ماهی تابه روغن را خوب گرم کنید. دو طرف نان تست را در تخم مرغ فرو ببرید و بلافاصله آن را درون روغن بیاندازید یک طرف آن که طلایی شد و تخم مرغ بسته شد طرف دیگر را سرخ کنید. مراقب باشید که نان ها نسوزد و فقط باید طلایی شود. به همین ترتیب 8 نان تست را درست کنید، در دیس بچینید و روی آن به مقداری که دوست دارید عسل یا مربا بمالید یا پودر قند یا شکر بپاشید. هنگام درست کردن این خوراک سعی کنید ظرف تخم مرغ و ظرف روغن نزدیک هم باشد که تخم مرغ ها از روی نان به اطراف نریزد. چنانچه در بین کار دیدید تخم مرغ ها کم است یک تخم مرغ دیگر به آن اضافه کنید و به هم بزنید.   

 

خورش سیب زمینی برای 4 نفر

 

خورش سیب زمینی

مواد لازم

-   گوشت گوسفندی 8 تکه خورشتی

-   سیب زمینی متوسط 3 عدد

-   پیاز متوسط یک عدد

-   برگ بو دو برگ

-   زعفران قدری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

 

روش پخت

پیاز را در روغن تفت دهید. تکه های گوشت را به آن اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید، سپس نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و مجدداً چند دقیقه تفت دهید. سپس برگ بو و به مقدار کافی آب اضافه کنید و سر قابلمه را ببندید تا گوشت بپزد. در این فرصت سیب زمینی ها را خلال درشت برش دهید و دو طرف آن را در روغن سرخ کنید. وقتی گوشت پخت و آب آن کم شد سیب زمینی ها را با کمی زعفران و آبلیمو روی گوشت بگذارید و 10 دقیقه بعد زیر اجاق گاز را خاموش کنید. این خورشت بهتر است که آب غلیظ داشته باشد. این خورشت را می توانید با رب گوجه هم درست کنید اما با زعفران لذیذتر است.

 

سوپ جو با شیر و خامه برای 4 نفر

سوچ جو

 

مواد لازم

-   جو دو پیمانه

-   یک چهارم سینه مرغ

-   پیاز یک عدد

-   آب مرغ یک لیوان

-   هویج رنده شده دو عدد

-   قارچ خورد شده 5 عدد

-   سیب زمینی یک عدد کوچک نگینی شده

-   جعفری خورد شده دو قاشق سوپخوری

-   شیر یک پیمانه

-   خامه دو قاشق غذاخوری

-   نمک، فلفل، زردچوبه و آبلیمو به مقدار دلخواه

روش پخت

در یک قابلمه متوسط مرغ و پیاز درسته را در دو لیوان آب بگذارید بپزد. جو را تمیز کنید و بشویید و به آن اضافه کنید. سپس قارچ و هویج و سیب زمینی خورد شده و جعفری را با نمک و فلفل و زردچوبه به این مواد اضافه کنید بگذارید نیم ساعت روی شعله کم بپزد. پیاز را از درون ظرف بیرون بیاورید و کنار بگذارید. این پیاز قابل خوردن نیست چون هورمون مرغ را به خود گرفته و باید دور ریخته شود. سینه مرغ را بیرون بیاورید و ریش ریش کرده مجدد به درون سوپ بریزید. در این هنگام یک لیوان شیر به آن اضافه کنید. شیر را کم کم اضافه کنید و در حین اضافه کردن شیر آن را به هم بزنید تا شیر بریده بریده نشود. وقتی سوپ جا افتاد کمی آبلیمو به آن اضافه کنید و زیر آن را خاموش کنید و موقع سرو کردن دو قاشق خامه به آن کم کم اضافه کنید و سوپ را به هم بزنید تا بریده بریده نشود.

 کتلت برای 4 نفر

مواد لازم

-   گوشت چرخ کرده 100 گرم

-   سیب زمینی متوسط دو عدد

-   پیاز متوسط یک عدد

-   تخم مرغ یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه

-   کمی زیره در صورت تمایل

روش پخت

سیب زمینی را آب پز کنید. آب پز که شد به صورت داغ آن را در یک کاسه رنده کنید. بهتر است دستگش دستتان کنید تا دستتان نسوزد. سیب زمینی ها را بگذارید تا سرد شود. پیاز را با رنده ریز رنده کنید و با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. نمک و فلفل و زردچوبه و زیره روی آن بریزید و خوب ورز دهید. سپس سیب زمینی ها ی رنده و سرد شده را به ان اضافه کنید و تخم مرغ را هم به ان اضافه کنید و خوب ورز دهید تا یک دست شود و نیم ساعت در دمای اتاق بگذارید بماند. سپس در یک ماهی تابه مناسب و نچسب روغن داغ کنید و دو طرف کتلت ها را در آن سرخ کنید.

نکته 1: هیچ گاه سیب زمینی داغ را با گوشت چرخ کرده یخ زده مخلوط نکنید. این کار باعث از هم باز شدن کتلت می شود.

نکته 2: در صورت تمایل می توانید به جای سیب زمینی آب پز از سیب زمینی خام رنده شده استفاده کنید که باید از رنده ریز استفاده کنید. در این روش کتلت ترد و خوشمزه می شود و روغن کمتری مصرف می شود.

نکته 3: می توانید به جای گوشت چرخ کرده از یک لیوان سویا استفاده کنید. در این صورت نیم ساعت سویا را در آب خیس بزنید سپس آب آن را خالی کنید و آن را چرخ کنید و در کتلت به جای گوشت از آن استفاده کنید.

 

کشک بادمجان برای 4 نفر

مواد لازم

-   بادمجان متوسط 8 عدد

-   کشک 4 قاشق غذاخوری

-   پیاز متوسط یک عدد

-   سیر یک حبه در صورت تمایل

-   پودر گردوی خشک یک قاشق غذاخوری

-   نعنا خشک یک قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل به مقدار لازم

روش پخت

بادمجان ها را پوست گرفته از درازا برش دهید کمی در روغن تفت دهید. سپس با یک لیوان آب با شعله ملایم بگذارید بپزد. بهتر بادمجان ها را با آب کم بپزید تا خوش طعم تر شود. آب بادمجان ها که جمع شد آن را خوب بکوبید به آن کشک و نمک و فلفل و پودر گردو اضافه کنید و خوب به هم بزنید.

پیاز داغ درست کنید و طلایی که شد، آخر سر در صورت تمایل سیر خورد شده را به آن اضافه کنید تا سرخ شود. نعنا خشک را به آن اضافه کنید و شعله را خاموش کنید. کشک و بادمجان را در ظرفی بکشید و سپس مواد پیاز داغ را روی آن بریزید.

نکته: سیر و نعنا زود می سوزد به همین دلیل در مرحله اخر پیاز داغ باید به آن اضافه شود. 

لوبیا پلو شیرازی و مرغ برای 4 نفر

لوبیا پلو شیرازی با مرغ

 

مواد لازم

-   ران مرغ 4 عدد

-   برنج 3 پیمانه

-   لوبیا چشم بلبلی پخته شده یک پیمانه

-   شوید خشک 4 قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل و زردچوبه

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   زعفران قدری

-   پیاز یک عدد متوسط

-   ادویه مرغ

روش پخت

پیاز داغ درست کنید کمی که طلایی شد یک قاشق رب گوجه به آن اضافه کنید و تفت دهید. ران مرغ و ادویه مرغ و نمک وفلفل و دو لیوان آب و قدری زعفران را به پیاز داغ اضافه کنید و بگذارید مرغ با شعله ملایم بپزد. برنج را که خیس زده اید در آب جوش بریزید و بعد از 5 الی 10 دقیقه بسته به نوع برنج بگذارید بجوشد در حین جوشیدن کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید کمی که برنج نرم شد آن را آبکش کنید و در آبکش لوبیای پخته و شوید را به برنج اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا خوب مخلوط شود. ته قابلمه را روغن بریزید و برنج را از آبکش توی قابلمه بریزید و سر آن را ببندید تا دم بکشد. در حالی که برنج بخار می کند کمی روغن روی آن بریزید تا برنج خشک نشود. برنج که دم کشید آن در دیس بکشید و مرغ که کمی آب غلیظ دارد را در یک ظرف دیگر بکشید و در کنار برنج بگذارید و آن را میل بفرمایید.

 

چیپس و پنیر برای 4 نفر

چیپس و پنیر

 

مواد لازم

-   سیب زمینی متوسط 4 عدد

-   پنیر پیتزا نصف پاکت

-   نمک و فلفل به مقدار لازم

-   سس کچاپ

 - در صورت تمایل مقداری قارچ خورد شده

روش پخت

سیب زمینی ها را به صورت گرد خیلی نازک برش دهید روی آنها نمک و فلفل بپاشید بگذارید آب آن گرفته شود. سپس آنها را در روغن سرخ کنید. دو طرف سیب زمینی ها که سرخ شد در یک ظرف پیرکس بچینید و روی آن پنیر بپاشید. اگر هنوز سیب زمینی اضافه دارید یک لایه دیگر روی پنیرها بچینید و بار دیگر پنیر رویآنها بریزید. ظرف پیرکس را برای 5 دقیقه در ماکروفر قرار دهید. می توانید بجای ماکروفر، ظرف پیرکس را برای 20 دقیقه در فر گاز با شعله ملایم بگذارید. هنگام میل کردن در صورت تمایل سس کچاپ روی آن بریزید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 813
  • بازدید کلی : 3,652