loading...
برنامه غذایی
فریبا بازدید : 66 پنجشنبه 30 آبان 1398 نظرات (0)

 

ته چین اسفناج برای 4 نفر

این ته چین را هم می توانید با گوشت گوسفند و گوساله و هم بدون گوشت و تنها با اسفناج و آب استخوان قلم گوساله (در برنامه غذایی هفته اول روش تهیه آن توضیح داده شده است) درست کنید.

 ته چین اسفناج

مواد لازم

-   برنج 3پیمانه

-   گوشت گوسفندی یا گوساله گرم 100 گرم

-   پیاز دو عدد متوسط

-   اسفناج تازه نیم کیلو، یا اسفناج خشک 4 قاشق غذاخوری

-   ماست 5 قاشق غذاخوری پر

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   آبلیمو یک قاشق سوپخوری

-   زعفران قدری

برنج را خیس بزنید. گوشت را با نمک و فلفل و زردچوبه و یک پیاز خوب بپزید آب آن که جمع شد آن را ریش ریش کنید. در حالی که گوشت در حال پختن است در یک ظرف پیاز را در روغن تفت دهید و اسفناج ها را به آن اضافه کنید و آبلیمو روی آن بریزید و بگذارید ملایم بپزد و آب آن جمع شود. (اگر از اسفناج خشک استفاده می کنید ربع ساعت در آب خیس بزنید و سپس از آب در اورید و به پیاز داغ اضافه کنید). در یک کاسه بزرگ ماست و زعفران و یک قاشق چایخوری نمک و کمی فلفل و کمی روغن مایع بریزید و مخلوط کنید وکنار بگذارید.

برنج را در آب جوشیده بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید و حدود 5 دقیقه بگذارید تا کمی برنج نرم شود. برنج را آبکش کنید و در کاسه ای که مایه ی ماست و زعفران قرار دارد بریزید و خوب مخلوط کنید. در یک ظرف نچسب کمی روغن بریزید و یک لایه برنج در ته آن بریزید، سپس یک لایه مایه اسفناج و گوشت ریش ریش شده بریزید، سپس یک لایه دیگر برنج بریزید و سپس مجدداً یک لایه اسفناج و گوشت بریزید و روی آن بقیه برنج ها را بریزید. سر ظرف را ببندید، ابتدا با شعله متوسط بگذارید برنج بخار کند و کمی ته دیگ بگیرد و سپس با شعله ملایم بگذارید دم بکشد.

نکته اول: اگر به جای گوشت از آب استخوان قلم استفاده می کنید، هنگام تفت دادن اسفناج در پیاز داغ به اندازه دو قالب یخی آب استخوان قلم که در فریزر گذاشتید روی آن بریزید و بگذارید آب جمع شود و به جسم اسفناج برود. اگر آب استخوان قلم تازه دارید نصف لیوان از آن را روی اسفناج بریزید.

نکته دوم: اگر به اسفناج علاقه داشته باشید این یک خوراک خوشمزه و لذیذی است و اما اگر اسفناج دوست ندارید به جای اسفناج از بادمجان استفاده کنید و دو بادمجان متوسط را حلقه حلقه کنید و دو طرف آن را سرخ کنید و به جای اسفناج روی اولین لایه برنج بگذارید.

 

کیک املت برای 4 نفر

کیک املت

 

مواد لازم

-   فلفل دلمه متوسط (نصف)

-   پیاز متوسط یک عدد

-   گوجه فرنگی 4 عدد خورد شده

-   شیر یک لیوان

-   تخم مرغ 4 عدد

-   آرد سفید دو قاشق سوپخوری

-   جعفری خورد شده دو قاشق غذاخوری در صورت تمایل

-   نمک، فلفل و زردچوبه

روش پخت

پیاز ها را خورد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود، سپس فلفل دلمه را ریز خورد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید. گوجه‌فرنگی های خورد شده را به آن ضافه نمایید. ادویه، نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار دلخواه بریزید، سر ظرف را ببندید تا گوجه ها خوب‌ پخته شوند و آب آن گرفته شود، سپس یه لیوان شیر را درون ان بریزید و به هم بزنید تا شیر خوب جذب مواد شود، پیوسته باید به هم بزنید که ته ظرف نسوزد و مواد ته ظرف نچسبد. تخم مرغ ها را در یک کاسه بشکنید و خوب به هم بزنید. سپس مواد تهیه شده را درون تخم مرغ بریزید و خوب مخلوط کنید. اکنون آرد را به آن اضا کنید  و خوب به هم بزنید که آرد گلوله نشود. درون یک ظرف نچسب با اندازه مناسب را چرب کنید. روغن که داغ شد  یک عدد نان پیتزای نرم یا جند عدد نان تست بگذارید مواد را درون آن بریزید و سر آن را ببندید و بگذارید با شعله ملایم یک طرف آن سرخ شود و به صورت کیک درآید. در صورت تمایل می توانید روی آن کمی پنیر پیتزا هم بریزید. وقتی آماده شد در دیس بکشید و دور آن را با زیتون، سبزی و خیارشور تزئین کنید و میل بفرمایید.  

 

خورش قیمه برای 4 نفر

برای تهیه این خورش، لپه باید از شب قبل خیس بخورد تا نفخ آن برطرف شود.

خورش قیمه

 

مواد لازم

-   گوشت گوسفند 8 لقمه

-   لپه یک لیوان

-   پیاز یک عدد متوسط

-   رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

-   لیمو عمانی دو عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   برگ بو دو عدد

-   سیب زمینی متوسط یک عدد

-   سیب خشک یا به خشک در صورت تمایل به اندازه یک فنجان

-   در صورت عدم استفاده از گوشت یک لیوان آب تازه استخوان قلم یا دو قالب یخی آب استخوان فریز شده

روش پخت

پیاز را در ظرفی تفت دهید تا طلایی شود رب گوجه و گوشت را به آن ضافه کنید و مقداری تفت دهید سپس نمک و فلفل و زردچوبه و برگ بو بریزید به هم بزنید و لپه را با 4 لیوان آب اضافه کنید و بگذارید بپزد. (اگر گوشت استفاده نمی کنید آب استخوان قلم را در این هنگام می توانید به خورش اضافه کنید). می توانید در این خورش از آبلیمو یا لیمو عمانی استفاده کنید. این بستگی به میل و ضائقه شما دارد. اگر آبلیمو می ریزید آخر سر بریزد ولی لیمو عمانی را از همان ابتدا در خورش بریزید. اگر تمایل به استفاده از سیب یا به خشک دارید نیم ساعت آخر در خورش بریزید. این دو میوه باعث ملس شدن مزه ی خورش می شود. سیب زمینی ها را خلال کنید.کمی نمک به آن بزنید و آن ها را سرخ کنید و در خورش خوری روی خورش بریزید.

نکته: این خورش را می توانید بعد از پخت مقدماتی به مدت 45 دقیقه با دو لیوان آب در زود پز بپزید تا خوب جا بیافتد.

 

سالاد الویه برای 4 نفر

سالاد الویه

 

مواد لازم

-   سیب زمینی متوسط 3 عدد

-   تخم مرغ آب پز 2 عدد

-   نصف سینه مرغ متوسط

-   پیاز متوسط یک عدد

-   خیار شور متوسط 6 عدد

-   نخود فرنگی 4 قاشق غذاخوری

-   هویج رنده شده یک قاشق غذاخوری در صورت تمایل

-   سس مایونز دو قاشق غذاخوری (می توانید دو قاشق عذاخوری ماست هم به عنوان سس استفاده کنید)

-   نمک و فلفل به مقدار لازم

-   آبلیمو یا سرکه به مقدار دلخواه

-   روغن زیتون سه قاشق غذاخوری

روش پخت

سیب زمینی و تخم مرغ را بگذارید آب پز شود. سینه مرغ را هم با یک پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه بگذارید بپزد. وقتی      سیب زمینی ها و تخم مرغ و سینه مرغ پخت بگذارید خوب سرد شود. پیاز درون مرغ را دور بریزید و سینه مرغ را ریش ریش کنید. در یک کاسه بزرگ سیب زمینی ها و تخم مرغ و خیار شور را رنده کنید و نخود فرنگی را هم به آن اضافه کنید. در صورت تمایل هویج رنده شده را هم به آن اضافه نمایید. نمک، فلفل و آبلیمو و سس مایونز و ماست را اضافه کنیدو مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در آخر روغن زیتون را به آن اضافه کنید و مجدداً مواد را به هم بزنید تا خوب مخلوط شود.سپس آن را در دیس بکشید و با گوجه فرنگی و زیتون و سبزی تزئین کنید.

نکته 1: سیب زمینی آب پز را بگذارید سرد شود بعد رنده کنید. در این حالت سالاد الویه شما شکل بهتری پیدا می کند و   سیب زمینی ها به هم نمی چسبد.

نکته 2: اگر به طور کامل به جای سس مایونز ماست غلیظ بریزید سالم تر است. اما برای خوشمزه تر شدن یک قاشق سس مایونز در کنار ماست را می توان استفاده کرد.

نکته 3: روغن زیتون را حتماً آخر از همه بریزید. چون بهتر خود را نشان می دهد و زیاد جذب نمی شود. اگر اول روغن زیتون را بریزید فوری جذب می شود و احساس می کنید که باید بعد از زدن بقیه مواد مجدد روغن زیتون بریزید و باعث می شود مصرف آن زیاد شود.

 

 کوکوی گوشت برای 4 نفر

کوگوی گوشت

 

مواد لازم

-   گوشت چرخ کرده 120 گرم

-   تخم مرغ 4 الی 5 عدد

-   پیاز متوسط یک عدد

-   سبزی معطر تازه (نعنا، ریحان و جعفری) دو قاشق غذاخوری، اگر سبزی خشک است روی هم یک قاشق مربا خوری

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق مرباخوری

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   زیره، زنجبیل و دارچین به مقدار خیلی کم در صورت تمایل

-   آرد سفید دو قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

-   سس مایونز 2 قاشق غذاخوری

-   خیارشور متوسط 4 عدد

-   جعفری تازه ریز شده یک قاشق غذاخوری

روش پخت

پیاز را خورد کنید و در روغن تفت دهید وقتی طلایی شد گوشت چرخ کرده را به ان اضافه کنید. سپس نمک و فلفل و دارچین و زنجبیل و زیره و رب گوجه و سبزی معطر را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط شود و به مدت 5 دقیقه به هم بزنید تا خوب سرخ شود. سپس آبلیمو اضافه کنید و مجدداً چند دقیق به هم بزنید، و قتی خوب سرخ شد زیر شعله را خاموش کنید. بگذارید سرد شود. در یک کاسه تخم مرغ ها را جداگانه شکسته و خوب به هم بزنید و مایه گوشت را به آن اضافه کنید و کمی نمک و فلفل در صورت تمایل روی آن بریزید. مواد را خوب به هم بزنید تا مخلوط شود. دو قاشق آرد را کم کم اضافه کنید و مایه را همزمان خوب به هم بزنید که آرد گلوله نشود. آرد باعث می شود که مایه در ماهی تابه بهتر خودش را بگیرد. در یک ماهی تابه مناسب که بتوان کوکو را برگرداند روغن را داغ کنید و مایه را درون آن بریزید، یک طرف که سرخ شد طرف دیگر را هم سرخ نمایید. در یک کاسه کوچک سس مایونز و خیارشور و جعفری ریز شده را مخلوط کنید و در کنار غذا بگذارید یا چنانچه همه اعضاء خانواده به این سس علاقه دارند در دیس روی کل کوکو بمالید. می توانید دور آن را هم با مواد دلخواه مث چیپس و گوجه فرنگی تزیین کنید.

نکته1:  در همه انواع کوکوها اگر تخم مرغ ها را جداگانه در یک ظرف بشکنید و به هم بزنید و بعد به مایه اضافه کنید کوکو بهتر خودش را می گیرد و پف می کند. بهتر است تخم مرغ ها را مستقیم روی مواد نریزید، بلکه اول جداگانه به هم بزنید بعد به مایه اضافه کنید.

 نکته2: در صورت تمایل می توانید از سس مخصوص برای روی این کوکو استفاده کنید. این سس همه کوکوها و همبرگر را خوشمزه می کند. دو قاشق سوپخوری سس مایونز و 4 عدد خیارشور متوسط رنده شده و یک قاشق جعفری تازه ریز شده را مخلوط کنید و روی این کوکو بمالید و میل بفرمایید.

نکته 3: اگر گوشت چرخ کرده کم دارید می توانید سه قاشق غذاخوری سویای چرخ شده را به گوشت این کوکو اضافه کنید تا پر برکت تر شود.

 

سوپ عدس برای 4 نفر

 

سوپ عدس

مواد لازم

-   عدس نصف لیوان

-   ورمیشل (ماکارونی باریک ریز شده) یک لیوان

-   گوجه فرنگی رنده شده 4 الی 5 عدد

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق مرباخوری

-   آب مرغ یک لیوان

-   آب ریس برنج نصف لیوان

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

در ظرفی که می خواهید سوپ درست کنید پیاز را خورد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید. آب مرغ و عدس را به آن اضافه کنید. اگر آب مرغ کم است یک لیوان آب اضافه کنید. عدس که پخته شد ورمیشل را به آن اضافه کنید. سپس آب گوجه فرنگی و رب گوجه و نمک و فلفل را اضافه کنید و آب ریس برنج را هم درون آن بریزید و بگذارید سوپ جا بیافتد. در صورت تمایل آبلیمو هم اضافه کنید.

نکته: برای غلیظ شدن خورش هایی مثل خورش بادمجان، خورش قیمه و خورش سیب زمینی و انواع سوپ ها و          آش ها  می توانید نصف تا یک لیوان آب ریس برنج بریزید. هم خوش طعم می شود و هم لعاب می اندازد.

هر گاه چلو را در صافی صاف می کنید آب آن به هم بزنید تا یک دست شود و مقداری از آن را برای دو روز می توانید در یخچال نگه دارید. این آب هم دارای ویتامین B است و همغذا را خوش طعم می کند.

 

چلو مرغ تندوری (هندی) برای 4 نفر

نکته: این یک خوراک هندی است و با توجه به مواد استفاده شده بسیار تند، اما بسیار لذیذ و خوشمزه است. پس اگر تندی غذا برایتان قابل تحمل نیست از فلفل ها و چیکن ماسالا به میزان کمتر استفاده کنید.

خوراک مرغ هندی

 

مواد لازم

-   یک عدد مرغ کوچک (جوجه) تکه شده به اندازه جوجه کبابی

-   برنج 3 پیمانه

-   ماست 3 قاشق غذاخوری

-  فلفل دلمه ای کوچک دو عدد خورد شده

-   ریحان خورد شده 3 قاشق غذاخوری

-   جعفری خورد شده 2 قاشق غذاخوری

-   پودر زنجبیل یک قاشق چایخوری ( اگر زنجبیل تازه است به اندازه یک بند انگشت رنده شده)

-   پودر فلفل قرمز یک قاشق چایخوری

-   مقداری زعفران ترکیب با 5 قاشق غذاخوری شیر

-   سیر رنده شده 3 عدد

-   هل یک قاشق چایخوری

-   گوجه فرنگی متوسط خورد شده 4 عدد

-   پیاز متوسط یک عدد خورد شده

-   چیکن ماسالا 2 قاشق چایخوری (اگر چیکن ماسالا نداشتید می توانید به جای آن از ادویه مرغ و پودرکاری استفاده کنید)

-   گارام ماسالا نصف قاشق چایخوری

-   زردچوبه یک قاشق غذاخوری

-   سرکه نصف استکان

-   لیمو خارگی 2 عدد یا لیمو شیرازی 5 عدد

-   آب سه لیوان

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

روش پخت

ماست و نیمی از آبلیمو، نیمی از زنجبیل، نیمی از سیر رنده شده، پودر فلفل قرمز و نیمی از سرکه را در یک ظرف بزرگ بریزید مواد را خوب به هم بزنید و تکه های مرغ را درون این مایه بریزید بگذارید 2 ساعت بماند و مواد به خورد آن برود. البته اگر از شب قبل این مرغ را بخوابانید خیلی بهتر است.

پیاز را در روغن تفت دهید تا طلایی شود. سعی کنید که پیازها نسوزد. سپس گوجه فرنگی خورد شده را به آن اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. سپس زردچوبه و بقیه ی سیر و چیکن ماسالا و گارام ماسالا، هل، بقیه زنجبیل، فلفل دلمه ای خورد شده و فلفل قرمز خورد شده را به مواد اضافه کنید و حدود 7 الی 10 دقیقه با شعله متوسط تفت دهید. سپس آب را به آن اضافه کرده و می گذاریم آب جوش بخورد. سپس بقیه ی آبلیمو، و سرکه را به مواد اضافه کنید. مواد را خوب به هم بزنید بعد سبزی های خورد شده و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه نمایید. روی شعله ملایم بگذارید جا بیافتد. تکه مرغ های خورد شده را از موادی که خوابانده اید جدا کنید و آنها را در یک ظرف دیگر خوب سرخ کنید. پس از سرخ شدن مرغ ها را روی موادی که آماده سازی آن توضیح داده شد قرار دهید. برنج را در آب جوش بریزید تا زمانی که مقداری نرم شود و سپس آن را آبکش کنید. یک لایه برنج را در ته دیگ ریخته سپس یک الی دو قاشق شیر و زعفران روی آن بریزید بعد یک لایه از مواد حاوی مرغ روی آن بریزید، یک یا دو قاشق زعفران و شیر را روی آن بریزید، مجدداً به همین ترتیب یک لایه برنج، شیر زعفران و یک لایه مواد حاوی مرغ قرار دهید. روی ظرف را ببندید و بگذارید 40 الی 50 دقیقه برنج دم بکشد.

 

خوراک اسفناج برای 4 نفر

 

خوراک اسفناج

مواد لازم

-   اسفناج یک کیلو

-   شیر نصف لیوان

-   کره 100 گرم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   آرد دو قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل به مقدار لازم

روش پخت

پیاز خورد شده را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. اسفناج شسته و خورد شده را همراه با کره به پیاز اضافه کنید و آن را تفت دهید سپس آرد و شیر را به آن اضافه کنید و مدام به هم بزنید و با شعله ملایم بگذارید خوب پخته شود. نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. آب آن که جمع شد و شیر جذب اسفناج شد آن را در دیس بکشید. در صورت تمایل می توانید آخر سر کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. در کنار این خوراک می توانید ماست یا سالاد فصل میل نمایید.

 

خورش کرفس برای 4 نفر

خورش کرفس

 

مواد لازم

-   کرفس نیم کیلو ساقه و برگ

-   جعفری ربع کیلو

-   لوبیا قرمز پخته نصف لیوان

-   گوشت گوسفند 8 کنجه

-   پیاز متوسط یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری ( در فصل نارنج می توانید آب نارنج تازه استفاده کنید)

-   نعنا خشک یک قاشق مرباخوی

-   شنبلیله خشک یک قاشق چایخوری

روش پخت

پیاز را خورد کنید و در روغن تفت دهید.گوشت را به آن اضافه کنید و چند دقیقه تقت دهید. سپس نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. سپس جعفری و کرفس را هم اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا کرفس کمی سرخ شود. لوبیا را هم به آن اضافه کنید و با مقداری آب روی شعله ملایم بگذارید تا خوب بپزد و جا بیافتد. وقتی گوشت خورش پخت و آب آن جمع شد. کمی روغن داغ کنید و نعنا و شنبلیله را در آن تفت دهید ولی سریع شعله را خاموش کنید تا نسوزد. سپس آن را روی خورش بریزید.

 

کوکوی کالباس برای 4 نفر

کوکوی کالباس

 

مواد لازم

-   کالباس یک رول کوچک

-   تخم مرغ 3 یا 4 عدد

-   نمک و فلفل به مقدار لازم

-   خیارشور 4 عدد

-   سس مایونز دو قاشق غذاخوری

-   جعفری ریز شده یک قاشق غذاخوری

-   آرد سفید یک قاشق غذاخوری

روش پخت

کالباس را در ظرفی رنده کنید. تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه خوب به هم بزنید. کالباس و تخم مرغ را مخلوط کنید. اگر فکر می کنید مایه شل است آرد هم به آن اضافه کنید. در یک ماهی تابه روغن را داغ کنید و مخلوط کالباس و تخم مرغ را درون آن بریزید آن را یک دست سرخ کنید یک طرف که سرخ شد طرف دیگر را نیز سرخ کنید. این کوکو مانند کیک است و روی آن را می توان با سس مخصوص تزیین کرد. برای تهیه سس مخصوص، خیارشور را رنده کنید با سس مایونز و جعفری مخلوط کنید و روی کوکو بمالید و با گوجه فرنگی و زیتون تزیین کنید.

 

دلمه کلم برگ برای 4  نفر

دلمه کلم برگ

 

مواد لازم

-   کلم برگ 8 برگ بزرگ و سالم

-   گوشت چرخ کرده یا سویا 100 گرم

-   سبزی معطر دو قاشق غذاخوری (ترخون، نعنا، ریحان)

-   پیاز متوسط یک عدد

-   برنج 4 قاشق غذا خوری

-   لپه 3 قاشق غذاخوری

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه کافی

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

پیاز را خورد کنید و در روغن تفت دهید طلایی که شد گوشت چرخ کرده را همراه با نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و چند دقیقه خوب به هم بزنید. سبزی ها را به آن اضافه کنید و مجدداً چند دقیقه تفت دهید. لپه را که قبلاً پخته اید به آن اضافه کنید. یک لیوان آب بریزید و بگذارید مواد خوب بپزد وقتی آب آن جمع شد زیر آن را خاموش کنید. در یک ظرف بزرگ آب را بجوشانید و برگ های کلم را درون آن بریزید و بگذارید 5 دقیقه جوش بخورد. کلم ها نباید بیشتر از 5 دقیقه بجوشد چون له می شود و دلمه خوب نمی شود. کلم ها را در آبکش بگذارید تا کمی سرد شود. از مواد گوشتی 2 قاشق درون هر یک از کلم ها بریزید و کلم ها را ببندید و درون یک ظرف نسوز بر عکس بگذارید که باز نشود.

در یک کاسه کمی نمک و فلفل و رب گوجه فرنگی و آبلیمو و یک استکان آب و روغن مایع بریزید و خوب به هم بزنید و این مایه را روی کلم ها بریزید و با شعله ملایم به مدت نیم ساعت الی 45 دقیقه بگذارید بپزد. 

 

سالاد سیب زمینی برای 4 نفر

سالاد سیب زمینی

 

مواد لازم

-   سیب زمینی متوسط 4 عدد

-   تخم مرغ دو عدد

-   لوبیا چیتی یا قرمز پخته شده نصف پیمانه

-   گوجه فرنگی متوسط دو عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   روغن زیتون به مقدار دلخواه

-   ذرت یا نخود فرنگی دو قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

-   سس مایونز 2 یا 3 قاشق غذاخوری (به جای سس مایونز می توانید از ماست غلیظ استفاده کنید).

روش پخت

سیب زمینی ها و تخم مرغ ها را آب پز کنید و در کاسه ای خورد کنید. سپس لوبیا، گوجه فرنگی خورد شده، ذرت یا نخود فرنگی را روی آن بریزید. نمک، فلفل، سس مایونز، آبلیمو و روغن مایع را اضافه کنید و این مواد را خوب  به هم بزنید. در ظرف بکشید و دور آن را با کاهو و خیارشور تزیین کنید.

 

چلو ماهی با سبزی مخصوص

چلو ماهی با سبزی مخصوص

 

مواد لازم

-   برنج 4 پیمانه برای درست کردن چلو

-   ماهی 4 تکه

-   ادویه ماهی به مقدار لازم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   سیر 2 حبه خورد شده

-   گشنیز ربع کیلو (گشنیز خشک  دو قاشق سوپخوری)

-   شنبلیله خشک یک قاشق چایخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری یا یک نصف لیوان آب تمر

روش پخت

به ماهی ها ادویه بزنید بعد از 2 ساعت دو طرف ماهی ها را سرخ کنید. پیاز ها را در روغن تفت دهید طلایی که شد سیرها را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. زردچوبه، نمک و فلفل اضافه کنید و مجدداً تفت دهید سپس گشنیز و شنبلیله را اضافه کنید و مجدداً خوب به هم بزنید تا سبزی سرخ شود. سپس نصف لیوان آب تمر یا یک قاشق آبلیمو را به سبزی اضافه کنید بگذارید ملایم آب آن جمع شود. سعی کنید سبزی نسوزد. بسته به میل خودتان می توانید این سبزی آبدار باشد یا سرخ شده باشد. این مواد را در کنار ماهی بریزید و همراه با چلو میل نمایید. 

 

کوفته برنجی برای 4 نفر

کوفته برنجی

 

مواد لازم

-   گوشت چرخ کرده 250 گرم

-   برنج یک سوم پیمانه (50 گرم)

-   پیاز متوسط دو عدد

-   آرد نخودچی 100 گرم

-   لپه یک سوم پیمانه (50 گرم)

-   سبزی معطر نیم کیلو (تره، مرزه، جعفری، ترخون و نعنا)

-   تخم مرغ 2 عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

گوشت چرخ کرده را نمک و برنج و زردچوبه و پیاز درسته در نیم لیوان آب با شعله ملایم بگذارید بپزد. برنج که خوب له شد و آب آن جمع شد پباز را بیرون بیاورید و دور بریزید. (پیاز، کلسترولگوشت را به خود می گیرد و باید دور انداخته شود) لپه را جداگانه پخته و وقتی پخته شد با آرد نخودچی و نیم لیوان آب و قدری فلفل و نمک به گوشت اضافه کرده و تخم مرغ ها را شکسته و ورز بدهید و کنار بگذارید. سپس سبزی و پیاز خورد کرده را در یک قابلمه جادار در روغن تفت دهید و کمی زردچوبه و نمک و فلفل و رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید، 3 لیوان آب در آن ریخته و بگذارید بجوشد. با مخلوط گوشتی که کنار گذاشته اید به اندازه ی یک پرتقال درست کرده و آن را در آب پیاز فوق الذکر بیندازید و شعله آتش را کم کنید تا کوفته ها بپزد در آخر در صورت تمایل آبلیمو را روی غذا بریزید.

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 825
  • بازدید کلی : 3,664