loading...
برنامه غذایی
فریبا بازدید : 58 یکشنبه 17 آذر 1398 نظرات (0)

 

زرشک پلو با مرغ برای 4 نفر

زرشک پلو با مرغ

مواد لازم

-   برنج 4 پیمانه

-   مرغ 4 تکه

-   زرشک 2 قاشق غذاخوری

-   زعفران قدری

-    نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   ادویه مرغ یک قاشق مرباخوری

-   برگ بو دو عدد

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

زعفران را در یک استکان آب بگذارید و سرش را ببندید. برنج را به صورت چلو درست کنید و بگذارید دم بکشد. اگر خواستید می توانید کمی از آب زعفران را روی برنج بریزید تا همه برنج زعفرانی شود. در غیر اینصورت آخر سر از زعفران همراه با زرشک برای روی برنج استفاده کنید. از آب ریس برنج نیم لیوان برای اب مرغ نگهدارید.

مرغ را در ظرفی جداگانه با نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه مرغ و برگ بو و پیاز درسته بگذارید روی شعله ملایم تا یک ساعت بپزد. سپس مرغ را از درون ظرف بیرون بیاورید در صافی بگذارید تا آب آن برود. ربع ساعت بعد در یک ماهی تابه دو طرف تکه های مرغ را خوب سرخ کنید. از درون آب مرغ پیاز و برگ بو را خارج کنید به آن رب گوجه فرنگی و کمی زعفران و آبلیمو بزنید و آن را روی مرغ بریزید و با شعله ملایم بگذارید تا آب آن غلیظ شود. در این مرحله برای خوشمزه شدن و لعابدار شدن آب مرغ می توانید روی آن نیم لیوان از آب ریس برنج بریزید 

در ظرفی کوچک کمی روغن بریزید و زرشک ها را با کمی آب زعفران تفت دهید. اگر زرشک پلو را شیرین دوست دارید در این مرحله یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا شکر آب شود و بگذارید آب زرشک هم تمام شود.اما مراقب باشید که زرشک نسوزد. اگر زرشک پلو را بدون شیرینی دوست دارید زرشک را بدون شکر با آب زعفران مخلوط کنید و بگذارید با شعله ملایم آب آن جمع شود. این زرشک را در آخر سر وقتی برنج را در دیس کشیدید روی برنج بریزید. مرغ ها را هم در ظرفی دیگر بکشید. آب مرغ را می توانید جداگانه در کاسه بکشید یا آن را روی مرغ بریزید.

سمبوسه برای 4 نفر

سمبوسه

برای داخل سمبوسه از مواد مختلف استفاده می کنند و بنا به ضائقه ی افراد ممکن است برخی قارچ، کالباس و پنیر پیتزا هم داخل سمبوسه بریزند. اما در اصل سمبوسه سنتی که از قدیم تهیه می شده است سیب زمینی همراه با موادی است که در زیر نوشته شده است. شما هم بسته به علاقه می توانید از مواد مورد نظر خود برای درون آن استفاده کنید.

مواد لازم

-   خمیر یوفکا (در سوپرمارکت ها با اندازه های مختلف وجود دارد) یک بسته

-   سیب زمینی متوسط 4 عدد

-   سبزی معطر تازه سه قاشق غذاخوری(جعفری، گشنیز و تره)، اگر سبزی خشک است در مجموع یک قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل به اندازه لازم

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری

-   پیاز متوسط یک عدد

-   سس مخصوص برای روی سمبوسه (رب گوجه فرنگی، فلفل قرمز و سرکه)

روش پخت

سیب زمینی ها را آب پز کنید. آن ها را ریز خورد کنید. پیاز را در روغن تفت دهید تا طلایی شود. در روی شعله ملایم رب گوجه فرنگی را به پیاز داغ اضافه کنید و به هم بزنید تا یک دست شود. سیب زمینی های آب پز را با گوشت کوب له کنید و با پیاز مخلوط کنید. سبزی های معطر و نمک و فلفل را هم به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. این مواد را بگذارید تا سرد شود. هر یک از لایه های خمیر یوفکا را باز کنید. بسته به اندازه ی نان یک یا دو قاشق از مواد سیب زمینی را داخل نان بریزید و سمبوسه ها را ببندید. وقتی همه مایع را درون نان ها قرار دادید و بستید روغن را درون یک ظرف گود بریزید، داغ که شد سمبوسه ها را تک تک درون آن بیاندازید تا سرخ شود. شعله گاز نباید زیاد باشد زیرا منجر به سوختن سمبوسه ها می شود.

 

خورش آلو اسفناج برای 4 نفر

 

خورش آلو اسفناج

مواد لازم

-   اسفناج تازه یک کیلو

-   گوشت گوسفند 8 لقمه

-   آلو بخارا 8 الی 10 عدد

-   سیب زمینی کوچک یک عدد در صورت تمایل

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   برگ بو دو برگ

روش پخت

پیاز را خورد کرده در روغن تفت دهید. گوشت ها را درون آن بریزید و همراه با زردچوبه خوب تفت دهید. 4 لیوان آب بریزید و همراه با برگ بو بگذارید بپزد. اسفناج های شسته و خورد شده را جداگانه در روغن تفت دهید و بگذارید خوب سرخ شود. قبل از این که اسفناج را به گوشت اضافه کنید برگ بوها را از گوشت خارج کنید. سپس اسفناج را به گوشت اضافه کنید. در مراحل آخر پخت حدود 45 دقیقه آلوبخارا به آن اضافه کنید. در صورت تمایل سیب زمینی نگین را هم در همین موقع به خورش اضافه کنید. نمک و فلفل در آن بریزید و بگذارید تا خورش خوب جا بیافتد.

اگر گوشت در منزل ندارید می توانید از نصف لیوان آب استخوان قلم برای طعم دار شدن خورش استفاده کنید. توجه داشته باشید آب استخوان قلم گوساله که خودتان تهیه می کنید به مراتب خیلی به صرفه تر، سالم تر و مقوی تر از عصاره های آماده است.

 

خوراک لوبیا با قارچ برای 4 نفر

خوراک لوبیا با قارچ

 

مواد لازم

-   لوبیا چیتی دو لیوان

-   قارچ 8 عدد

-   سیب زمینی متوسط یک عدد

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   پیاز متوسط یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   روغن زیتون دو قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

لوبیا چیتی را از شب قبل بگذارید در آب خیس بخورد. (حدود 24 ساعت) در این مدت هم چند دفعه اب آن را عوض کنید تا نفخ آن برطرف شود. پیاز را در قابلمه بریزید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. پیاز که کمی که طلایی شد زردچوبه و رب گوجه به آن اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید. لوبیا را با مقدار کافی آب بگذارید تا بپزد. در نیم ساعت آخر پخت، قارچ خورد شده و سیب زمینی نگینی را به آن اضافه کنید. نمک و فلفل را هم به آن اضافه کرده بگذارید تا نیم ساعت دیگر بپزد. این خوراک باید دارای آب غلیظ باشد. در آخر سر در صورت تمایل آبلیمو و روغن زیتون هم به آن اضافه کنید. چنانچه آب استخوان قلم گوساله دارید می توانید به مقدار نصف پیمانه یا یک قالب یخ زده از آن را در این خوراک بریزید. هم مقوی تر و هم خوش طعم تر می شود.

 

ماش پلو برای 4 نفر

 

 

مواد لازم

-   برنج 3 پیمانه

-   ماش نصف پیمانه

-   سینه مرغ متوسط (نصف)

-   هویج کوچک یک عدد (در صورت تمایل)

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار کافی

-   پیاز متوسط دو عدد

روش پخت

برنج را در آب خیس بزنید. سینه مرغ را با نمک و فلفل و زردچوبه و یک عدد پیاز بگذارید خوب بپزد. وقتی پخت پیاز را از درون آن بردارید و دور بیاندازید.(پیاز هورمون و کلسترول گوشت و مرغ را به خود جذب می کند.در این حالت بهتر است دور ریخته شود). ماش را هم جداگانه بگذارید تا حدود یک ساعت خوب بپزد و آب آن جمع شود. هویج را هم رنده کنید و به ماش اضافه نمایید. پیاز داغ درست کنید و گوشت مرغ را که ریش ریش کردید به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و بگذارید به جوش بیاید. برنج و کمی زردچوبه را در آن بریزید بعد از 5 الی 7 دقیقه آن را آبکش کنید. در آبکش هویج و ماش را به آن اضافه کنید. ته قابلمه را چرب کنید. مخلوط برنج و هویج و ماش را روی آن بریزید و در آخر سر سینه مزغ ریش ریش شده را رو برنج بریزید، سر قابلمه را ببندید و بگذارید دم بکشد. برای ته دیگ هم می توانید از سیب زمینی یا نان استفاده کنید.

دلمه سیب زمینی برای 4 نفر

 

 

دلمه سیب زمینی

مواد لازم

-   سیب زمینی متوسط 4 عدد

-   تخم مرغ 2 عدد

-   گوشت چرخ کرده یا سویا 100 گرم

-   سبزیجات معطر خشک یک قاشق غذاخوری (نعنا، جعفری و گشنیز)

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   زیره و زنجیبل و دارچین روی هم یک قاشق چایخوری

روش پخت

سیب زمینی ها را آب پز کنید. در حالی که سیب زمینی در حال پختن است در یک ماهی تابه پیاز خورد شده را در روغن تفت دهید و گوشت چرخ کرده یا سویای چرخ کرده را همراه با نمک و فلفل و زردچوبه و سایر ادویه ها و سبزی ها حدود 10 دقیقه با شعله ملایم تفت دهید. سپس آن را کنار بگذارید. سیب زمینی های آب پز را را در یک کاسه رنده کنید و تخم مرغ ها را هم جداگانه بشکنید خوب به هم بزنید. نمک و فلفل و زردچوبه به سیب زمینی ها اضافه کنید و با دست خوب مخلوط کنید سپس تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید. همه مواد را خوب مخلوط کنید. این مایه نباید زیاد شل یا زیاد خشک باشد. از مواد چندین گلوله به اندازه نارنگی بسازید توی دست پهن کنید و از مواد گوشتی یک قاشق مرباخوری درون هر یک از آنها بریزید دور آنها را ببندید و در روغن دو طرف آن را سرخ کنید.

نکته 1: به طور دلخواه می توانید درون مایه گوشتی قارچ هم بریزید.

نکته 2: (همیشه در تهیه انواع کوکو ها ابتدا نمک و فلفل و زردچوبه به مواد اولیه بزنید سپس تخم مرغ ها را درون آن بشکنید زیرا اگر این مواد را همراه با تخم مرغ به مواد اولیه بزنید نمک و فلفل و زردچوبه در تخم مرغ گلوله و در یک جا جمع می شود)  

قلیه ماهی برای 4 نفر

 

قلیه ماهی

مواد لازم

-   ماهی هامور یا قباد 4 تکه (نوع ماهی در قلیه بهتر است بدون تیغ یا کمترین تیغ باشد)

-   گشنیز تازه یک کیلو (گشنیز خشک 5 قاشق غذاخوری)

-   شنبلیله خشک یک قاشق غذاخوری

-   تمر هندی نصف پاکت

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   کمی زعفران

-   سیر 4 حبه

-   پیاز متوسط یک عدد

-   ادویه ماهی دو قاشق غذاخوری (یا از عطاری آماده بخرید یا خودتان تهیه کنید)

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روش پخت

ماهی ها را دو ساعت در ادویه ماهی بخوابانید تا طعم آن خوشمزه تر شود. تمر هندی را در کاسه ای با یک لیوان آب مخلوط کنید کنار بگذارید. پیاز را خورد کنید و در روغن تفت دهید وقتی کمی طلایی شد سیرهای خورد شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و خوب تفت دهید سپس سبزی ها را اضافه کنید باز کمی تفت دهید. با دست تمر هندی ها را که در آب ربخته اید خوب مخلوط کنید. اگر تمر هندی با هسته است یک صافی را روی یک کاسه بگذارید و مخلوط آب و تمرهندی را صاف کنید و آب غلیظ به دست آمده را روی سبزی ها بریزید. اگر تمر هندی که استفاده  می کنید بدون هسته است کل مواد را بدون صاف کردن روی سبزی ها بریزید. بگذارید نیم ساعت سبزی قلیه بپزد. سپس ماهی ها را درون سبزی قرار دهید و بگذارید قلیه جا بیافتد. در روغن داغ به مقدار خیلی کم شنبلیله بریزید و سریع بردارید و روی قلیه بریزید. مراقب باشید شنبلیله در روغن خیلی زود می سوزد و تلخ می شود سریع آن را بردارید. قلیه ماهی که جا افتاد آن را با چلو میل بفرمایید.

 نکته 1: باقی مانده تمر هندی را چون سر آن باز شده حتماً در یخچال نگه دارید.

نکته 2: قلیه ماهی یک غذای جنوبی است با ضائقه ی تند. اگر غذای تند دوست دارید این خوراک را با فلفل زیاد درست کنید. علاوه بر فلفل سیاه فلفل تند هم بریزید.

نکته 3: طرز تهیه ادویه ماهی: پودر کاری یک قاشق غذاخوری، پودر پاپریکا یک قاشق مرباخوری، زنجبیل نصف قاشق چایخوری، پودر سیر یک قاشق چایخوری، دارچین یک قاشق چایخوری، زعفران نوک قاشق چایخوری، پودر فلفل قرمز نصف قاشق چایخوری، فلفل سیاه یک قاشق چایخوری، نمک یک قاشق مرباخوری و زردچوبه یک قاشق چایخوری. همه این ها مخلوط کنید در یک ظرف مشابه نمک پاش بریزید تا راحت بتوانید هر بار روی ماهی ها بپاشید. این مقدار که گفته شد برای 8 تکه ماهی مناسب است.

بیف  استروگانف برای 4 نفر

 

بیف استروگانف

مواد لازم

-   گوشت گوساله ربع کیلو ( بریده بریده از درازا)

-   پیاز متوسط یک عدد

-   قارچ 8 عدد

-   خامه 3 قاشق غذاخوری

-   سیب زمینی متوسط یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   برگ بو دو عدد

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

گوشت گوساله را از درازا باریک ببرید. پیاز را در روغن بریزید و پیاز داغ که طلایی شد تکه های گوشت را به آن اضافه کنید و برای چند دقیقه همراه با نمک و فلفل و زردچوبه تفت دهید. بگذارید تا گوشت خوب بپزد. بهتر است با شعله ملایم با آب خود گوشت بپزد و آب به آن اضافه نشود. سپس قارچ های خورد شده و برگ بو را به آن اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه با شعله ملایم بپزد. قارچ خودش آب می اندازد و نیازی به اضافه کردن آب نیست. درب آن را ببندید و بگذارید آب آن جمع شود. تا جمع شدن آب این خوراک، سیب زمینی های خلال شده ی ریز را خوب سرخ کنید و کنار بگذارید. آب خوراک که جمع شد برگ بو را در آورید و دور بریزید. در این هنگام ابتدا آبلیمو را به مواد اضافه کنید و خوراک را به هم بزنید و بگذارید آبلیمو خوب به خورد آن برود. آخر سر خامه را به این مواد اضافه کنید و از اجاق بردارید. در دیس بکشید و سیب زمینی های خلال شده ی سرخ شده را روی آن بریزید. اگر رنده برقی دارید با تیغ مخصوص بیف استروگانف می توانید سیب زمینی ها را رنده و سپس سرخ کنید تا شکل خوراک شما شبیه رستوران ها شود. 

 

کوکوی هویج برای 4 نفر

 

کوکوی هویج

مواد لازم

-   هویج متوسط 4 عدد

-   تخم مرغ 5 عدد

-   پیاز متوسط یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روش پخت

هویج ها را رنده کنید. پیاز خورد شده را در ماهی تابه تفت دهید تا طلایی شود. هویج ها را روی پیاز بریزید و آن را به مدت 5 دقیقه تفت دهید. نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و مجدد به هم بزنید. تخم مرغ ها را در کاسه ای جداگانه خوب بزنید و به هویج ها در ماهی تابه اضافه کنید. کمی روغن هم به آن اضافه کنید. این مخلوط را در ماهی تابه یک دست کنید و سر آن را ببندید. تخم مرغ ها که بسته شد. غذا را میل کنید. این غذا را هم با نان و هم با برنج می توان نوش جان کرد.   

 

املت قارچ و سیب زمینی

املت قارچ و سیب زمینی

 

مواد لازم

-   سیب زمینی متوسط یک عدد

-   قارچ 8 عدد

-   گوجه فرنگی 4 عدد

-   تخم مرغ 3 عدد

-   پیاز متوسط یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روش پخت

پیاز خورد شده را در ماهی تابه در روغن سرخ کنید تا طلایی شود. گوجه فرنگی های خورد شده را به همراه نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و با شعله ملایم بگذارید بپزد و آب آن جمع شود. سپس سیب زمینی های نگینی و قارچ های خورد شده را به آن اضافه کنید و بگذارید با شعله ملایم ربع ساعت تا 20 دقیقه بپزد. کمی روغن به آن اضافه کنید. تخم مرغ ها را که در یک کاسه دیگر شکسته اید روی این مواد بریزید و خوب به هم بزنید طوری که تخم مرغ ها کاملاً بپزد. آن را در بشقاب بکشید و اطراف آن را تزئین کنید.

ته چین بادمجان برای 4 نفر

ته چین بادمجان

 

مواد لازم

-   بادمجان متوسط دو عدد

-   برنج 4 پیمانه

-   زعفران قدری

-   ماست 4 الی 5 قاشق

-   نمک و فلفل به مقدار لازم

روش پخت

بادمجان ها را گرد گرد ببرید و دو طرف آن ها سرخ کنید. ماست و نمک و فلفل و زعفران را در یک کاسه بزرگ بریزید و بگذارید مدتی بماند. در صورت تمایل در این مایه می توانید نیم لیوان آب مرغ یا آب استخوان قلم گوساله بریزید. برنج را در آب و نمک بجوشانید و آبکش کنید. برنج آبکش شده را در کاسه ای که مایه ماست قرار دارد بریزید و با مواد خوب مخلوط کنید. ته یک قابلمه را چرب کنید و یک لایه برنج در ان بریزید و پهن کنید. روی این لایه از برنج بادمجان های سرخ شده را بچینید. سپس یک لایه دیگر برنج بریزید و روی برنج یک ردیف بادمجان بچنیید. سپس بقیه برنج را روی آن بریزید. سر آن را ببندید و با شعله ملایم بگذارید دم بکشد.

چیکن پاستا با سس آلفردو برای 4 نفر

پاستا آلفردو

 

مواد لازم

-   ماکارونی فرمی دو سوم پاکت (300 گرم)

-   سینه مرغ قطعه قطعه شده 10 تکه

-   قارچ خورد شده 8 عدد

-   کره یک قالب 50 گرمی

-   خامه 3 قاشق غذاخوری

-   پنیر پیتزا یا پارمیزان 100 گرم

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پیاز متوسط یک عدد

روش پخت

سینه مرغ تکه شده را با یک لیوان آب و نمک و فلفل و زردچوبه و پیاز درسته با شعله ملایم بپزید. آب آن که خوب جمع شد پیاز را بیرون بیاورید و قرچ ها را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب قارچ ها نیز جمع شود، سپس زیر شعله را خاموش کنید. در یک قابلمه آب را بجوشانید و ماکارونی ها را درون آن بریزید و با شعله متوسط بگذارید تا ماکارونی ها نرم شوند. سپس آن را آبکش کنید. در یک ظرف کره را با شعله ملایم آب کنید. خامه را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. پنیر پیتزا را هم به آن اضافه کنید. زیر شعله را خاموش کنید. ماکارونی را در یک ظرف پیرکس بریزید. روی آن مرغ و قارچ بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس مایه سس آلفردو (کره و خامه و پنیر) را روی آن بریزید و برای 3 دقیقه در ماکروفر یا 10 دقیقه روی شعله گاز بگذارید تا بخار کند سپس آن را میل بفرمایید. در صورت تمایل می توانید مقدار کمی ریحان خورد شده یا اسفناج پخته شده روی آن بریزید.

خورش لوبیا سبز برای 4 نفر

 

خورش لوبیا سبز

مواد لازم

-   لوبیا سبز ریز و پخته شده 2 پیمانه

-   گوشت گوسفندی 8 تکه

-   گوجه فرنگی متوسط 4 عدد

- هویج دو عدد

 

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پیاز متوسط یک عدد

روش پخت

پیاز را در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. گوشت و نمک وفلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا گوشت سرخ شود. سپس با 4 لیوان آب بگذارید تا بپزد. گوجه فرنگی ها را ریز خورد کنید و به گوشت اضافه کنید و با شعله ملایم بگذارید تا آب گوجه جذب گوشت شود. سپس یک قاشق رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید. هویج ها را حلقه حلقه کنید و به همراه لوبیا سبزها  به این گوشت اضافه کنید و بگذارید تا خورش جا بیافتد. 

آش ماست شیرازی برای 4 نفر

آش ماست شیرازی

 

مواد لازم

-   برنج یک و نیم پیمانه (بهتر است از خورده برنج که در برنج فروشی ها فروخته می شود استفاده شود)

-   لپه یک پیمانه

-   سبزی آش ماست ربع کیلو (شوید، تره، نعنا)

-   ماست 3 پیمانه

-   گوشت دم سینه گوسفندی 100 گرم

-   پیاز متوسط دو عدد

-   سیر دو حبه در صورت تمایل

-   نعنا خشک یک قاشق غذاخوری

 روش پخت

گوشت و لپه را با پیاز درسته و نمک و فلفل و زردچوبه بگذارید خوب بپزد. در یک قابلمه دیگر برنج و سبزیجات را با دو لیوان آب بگذارید با شعله ملایم بپزد. گوشت و لپه که پخته شد هر دو را با هم خوب بکوبید تا گوشت ریش ریش و لپه له شود. گوشت و لپه و آب گوشت را به برنج و سبزی اضافه کنید. آش که خوب جا افتاد و برنج خوب له شد، ماست را در یک کاسه خوب به هم بزنید و آرام آرام به آش اضافه کنید. در حین ریختن ماست باید آش را به هم بزنید کا ماست بریده بریده نشود. برای تزئین و خوشمزه تر شدن آش، در یک ظرف پیاز داغ و سیر داغ درست کنید و نعنا خشک هم درون آن بریزید و سریع بردارید که نعنا نسوزد. توجه داشته باشید که سیر و نعنا زود می سوزد و باید زود زیر شعله را خاموش کنید. آش را که درون کاسه ریختید با پیازداغ و نعنا داغ آن را تزئین کنید. می توانید در دو ظرف جداگانه پیاز داغ و نعنا داغ درست کنید.

نکته 1: اگر در این آش ماست را زود بریزید مانع پخته شدن برنج می شود. به همین دلیل باید در مراحل آخر ماست را بریزید.

نکته 2: نمک و فلفل همه نوع آش را باید در مرحله آخر پخت بریزید و بچشید، چون اگر در مرحله اول نمک زیاد بریزید وقتی آب آش کم می شود باعث شوری آش می شود.

 

باقالی پلو با مرغ برای 4 نفر

 

باقلا پلو

مواد لازم

-   برنج 3 پیمانه

-   باقلای پخته دو پیمانه

-   مرغ 4 تکه

-   ادویه مرغ (کاری، پاپریکا، دارچین) یک قاشق غذاخوری

-   شوید ربع کیلو تازه (3 قاشق غذاخوری شوید خشک)

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پیاز متوسط دو عدد

-   زعفران قدری

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

روش پخت

پیاز ها را خورد کنید و در ماهی تابه تفت دهید تا طلایی رنگ شود. رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس ادویه مرغ و نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن یک لیوان آب بریزید و تکه های مرغ را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم بگذارید بپزد در مرحله آخر پخت قدری زعفران هم به آن اضافه کنید.

در یک قابلمه آب را به جوش بیاورید. برنج و نمک و کمی زردچوبه را درون آب بریزید. وقتی برنج نرم شد آبکش کنید و در آبکش باقلای پخته شده و شوید را اضافه و مخلوط کنید. ته قابلمه را چرب کنید و برنج را درون آن بریزید سر قابلمه را ببندید تا دم بکشد.

 ماکارونی با گوشت چرخ کرده برای 4 نفر

 

 

ماکارونی با گوشت

مواد لازم

-   ماکارونی 500 گرم (بسته به علاقه باریک و بلند یا فرمی)

-   گوشت چرخ کرده 100 گرم

-   قارچ 6 عددد خورد شده

-   دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

-   یک قاشق غذاخوری آبلیمو

-   نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه لازم

-   پیاز یک عدد متوسط

-   یک حبه سیر در صورت تمایل

-   مقدارکمی آویشن و زنجبیل و زیره در صورت تمایل برای اضافه کردن به گوشت

روش پخت

پیازها را نگینی خورد کرده در روغن تفت دهید تا طلایی شود. در صورت تمایل یک حبه سیر نگینی را هم به آن اضافه می کنیم. گوشت را به این مواد اضافه کنید و  تفت دهید. نمک، فلفل، زردچوبه، پودر آویشن زنجبیل و زیره و رب گوجه را نیز اضافه کرده و هم بزنید تا بوی خامی گوشت گرفته شود. نیم لیوان آب بریزید و بگذارید گوشت بپزد. وقتی آب آن خوب غلیظ شد زیر شعله را خاموش کنید .

در یک قابلمه آب ریخته روی حرارت بگذارید تا به جوش آید کمی نمک و روغن به آبجوش اضافه کرده و بعد ماکارونی ها را در آن ریخته و بعد از مدت زمان لازم (حدود 7 تا 10 دقیقه) امتحان کنید هر گاه ماکارونی کمی نرم شد آن را آبکش کنید. کف قابلمه کمی روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر (نان یا سیب زمینی) را ته آن بچینید. سپس ماکارونی و مایه گوشت را مخلوط کنید و در قابلمه ریخته و سر آن را ببندید و روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد. ماکارونی را در ظرف مورد نظر کشیده و همراه با سالاد دلخواه میل کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 826
  • بازدید کلی : 3,665