loading...
برنامه غذایی
فریبا بازدید : 51 سه شنبه 21 آبان 1398 نظرات (0)

خورش دال عدس برای 4 نفر

دال عدس یا عدس قرمز مانند عدس سرشار از پروتئین و همچنین بتاکاروتن است. می توانید با آن خورش خوشمزه تهیه کنید. این یک خوراک جنوبی است که تند و تیز آن بسیار خوشمزه است.

خورش دال عدس

مواد لازم

-   دو پیمانه دال عدس

-   سیر در صورت تمایل دو حبه

-   پیاز

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   رب گوج فرنگی دو قاشق غذاخوری

-   سیب زمینی متوسط یک عدد

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری یا لیمو عمانی دو عدد

-   آب استخوان قلم گوساله یک پیمانه در صورت تمایل

روش پخت

پیاز را دروغن تفت دهید تا طلایی شود، سپس سیر خورد شده را در آن بریزید و کمی تفت دهید. نمک و فلفل و زرد چوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید دال عدس ها را که قبلاً خیس زده اید را به این مواد اضافه کنید و به هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود. رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و به هم بزنید سپس یک لیوان آب یا در صورت تمایل آب استخوان قلم گوساله روی آن بریزید و با شعله ملایم بگذارید بپزد. در مراحل آخر سیب زمینی های خلال شده را به آن اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه سیب زمینی ها بپزد سپس آبلیمو را به آن اضافه کنید. اگر لیمو عمانی به جای آبلیم استفاده می کنید از همان ابتدا در خورش بریزی تا مزه دار شود. پخت این خورش بسیار سریع است و حداکثر نیم ساعت طول می شکد. در صورت تمایل می توانید سیب زمینی ها را سرخ کنید و در آخر سر روی آن بریزید. در هر دو صورت خوشمزه می شود. این خورش را هم می توان با چلو و هم بدون چلو، با نان و سبزی هم خورد. 

 

همبرگر با گوشت چرخ کرده و سویا برای 4 نفر

ساندویچ همبرگر

مواد لازم

-   گوشت چرخ کرده 250 گرم

-   سویا یک پیمانه

-   پیاز متوسط یک عدد

-   تخم مرغ یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   پودر زنجنبیل و دارچین و زیره نصف قاشق چایخوری (در صورت تمایل)

-   سیب زمینی متوسط دو عدد

-   خیار شور 4 عدد متوسط

-   سس مایونز 2 قاشق غذاخوری

- سبزی خوردن یا کاهو ریز شده مقداری

روش پخت

سویا را برای 15 دقیقه در آب بریزید تا خیس بخورد. پیاز را در یک کاسه با رنده ریز رنده کنید. سویا را هم چرخ کنید و به همراه گوشت چرخ کرده با پیاز ورز دهید. نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. تخم مرغ را درون آن بشکنید و در صورت تمایل کمی پودر زنجبیل و دارچین و زیره به آن اضافه کنید و همه ی مواد را با هم خوب مخلوط کنید. روغن را در ماهی تابه داغ کنید و همبرگرها را در اندازه های دلخواه در این روغن با شعله ملایم سرخ کنید. سعی کنید همبرگرها را بزرگ بگیرید چون در روغن آب آن جمع شده و کوچک می شود. سیب زمینی ها را خلال کرده و سرخ نمایید و دور همبرگرها بچینید. برای تهیه ی سس مخصوص همبرگر، خیارشورها را رنده کنید و سس مایونز را به آن اضافه نمایید. این سس را همراه با همبرگر میتوانید میل کنید.

 سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی برای 4 نفر

مواد لازم

-   سبزی پلویی نیم کیلو (گشنیز، تره، جعفری، شوید) و یک قاشق چایخوری شنبلیله

-   برنج سه پیمانه

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   ماهی 4 تکه (نوع ماهی به دلخواه)

-   ادویه ماهی (پودر کاری، پودر سیر، زنجبیل، دارچین، زعفران) دو قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

برنج را برای نیم ساعت خیس بزنید. ادویه ماهی، نمک و فلفل و زردچوبه را با آبلیمو مخلوط کنید و به دو طرف ماهی بمالید. در یک دیس کاغذ سفید پهن کنید و روی آن ماهی ها را بچینید. روی ماهی ها یک لایه کاغذ سفید قرار دهید و برای یک تا دو ساعت بگذارید بماند تا آب آن گرفته شود. (از روزنامه برای خشک کردن ماهی استفاده نکنید چون مواد رنگی نوشته ها که سمی هستند وارد ماهی می شود و مسمومیت های حاد یا مزمن ایجاد می کند). در زمانی که ماهی ها خشک می شوند برنج را آماده کنید. برنج را در آب جوش بریزید به آن مقداری نمک و زردچوبه اضافه کنید وقتی که برنج کمی نرم شد آن را آب کش کنید و سبزی های خورد شده را در صافی به آن اضافه نمایید. سپس در قابلمه ای که روغن ریخته اید برنج را بریزید و دم بزنید. اگر از سبزی خشک استفاده می کنید از هر یک از سبزی ها یک قاشق غذاخوری و شنبلیله یک قاشق چایخوری در صافی به برنج اضافه کنید. برنج را که دم زدید در یک ماهی تابه روغن بریزید و دو طرف ماهی را در آن سرخ کنید.  

 

نکته: طرز تهیه ادویه ماهی: پودر کاری یک قاشق غذاخوری، پودر پاپریکا یک قاشق مرباخوری، زنجبیل نصف قاشق چایخوری، پودر سیر یک قاشق چایخوری، دارچین یک قاشق چایخوری، زعفران نوک قاشق چایخوری، پودر فلفل قرمز نصف قاشق چایخوری، فلفل سیاه یک قاشق چایخوری، نمک یک قاشق مرباخوری و زردچوبه یک قاشق چایخوری. همه این ها مخلوط کنید در یک ظرف مشابه نمک پاش بریزید تا راحت بتوانید هر بار روی ماهی ها بپاشید. این مقدار که گفته شد برای 8 تکه ماهی مناسب است. 

 

 سالاد ماکارونی برای 4 نفر

سالاد ماکارونی

مواد لازم

-   ماکارونی فرمی یک سوم پاکت (ماکارونی بلند یک چهارم پاکت)

-   سیب زمینی متوسط دو عدد

-   تخم مرغ آب پز سه عدد

-   خیار نگینی شده دو عدد

-   گوجه فرنگی نگینی شده دو عدد

-   پیاز خیلی کوچک خورد شده در صورت دلخواه

-   نمک و فلفل و آبلیمو به مقدار لازم

-   سس مایونز دو قاشق غذاخوری

-   روغن زیتون دو قاشق غذاخوری

-   ماست غلیظ دو قاشق غذاخوری

روش پخت

آب را در یک قابلمه بجوشانید. وقتی به جوش آمد ماکارونی را درون آن بریزی و بگذارید خوب بپزد. در این خوراک چون ماکارونی دم نمی کشد باید هنگام جوشاندن خوب بپزد که نرم شود و خام نباشد. اگر ماکارونی بلند استفاده می کنید باید به 4 قسمت ریز تقسیم کنید بعد در آب جوش بریزید. ماکارونی ها را پس از پخت آبکش کنید. آب آن که کم شد درون یک کاسه بزرگ بریزید. سیب زمینی آب پز و تخم مرغ آب پز را خورد کنید و درون آن آن بریزید. سپس خیار و گوجه فرنگی و درصورت تمایل پیاز را به آن اضافه کنید. در آخر نمک و فلفل و آبلیمو و سس مایونز و روغن زیتون را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. در صورت تمایل می توانید به جای سس مایونز از ماست استفاده کنید یا میزان سس مایونز و ماست را به نسبت مساوی بریزید که سالاد شما سالم تر باشد.

 

خورش فسنجان با مرغ برای 4 نفر

این خورش را به دو صورت می توان درست کرد. یا با تکه های بزرگ مرغ یا با سینه ریش ریش شده مرغ. در صورتی که با تکه های بزرگ مرغ باشد رب انار را بعد از چخت مرغ آخر سر روی آن میریزند. اگر با سینه مرغ ریش ریش درست شود ربع ساعت رب انار را درون خورش میریزند تا با رب انار خورش جا بیافتد.

خورش فسنجان

مواد لازم

-   یک عدد سینه مرغ کوچک

-   گردو آسیاب شده یک قاشق غذاخوری

-   پیاز متوسط دو عدد

-   رب انار نصف پیمانه

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   برگ بو دو عدد

روش پخت

سینه مرغ را با نمک و فلفل و زردچوبه و برگ بو و یک پیاز درسته در سه لیوان آب بگذارید با شعله ملایم بپزد. بعد از 45 دقیقه زیر آن را خاموش کنید. پیاز درسته و دو عدد برگ بو را بردارید و دور بریزید. لازم به ذکر است که هورمون های مرغ توسط پیاز گرفته می شود و حتماً باید پیاز دور ریخته شود. سینه مرغ را که یخ شد ریش ریش کنید. در یک قابلمه متوسط با یک پیاز دیگر که خورد کرده اید پیاز داغ درست کنید. در پیاز داغ گردو پودر شده را بریزید و تفت دهیدو سینه مرغ را هم درون آن بریزید در صورت تمایل کمی نمک و فلف اضافه کنید. آب مرغ را هم که از پخت مرغ به دست آمده درون خورش بریزید چند جوش که زد رب انار را درون آن بریزید و بگذارید خورش جا بیافتد. اگر تمایل دارید خورش کمی شیرین باشد یک یا دو قاشق شکر اضافه کنید.

 

دلمه بادمجان برای 4 نفر

ذلمه بادمجان

مواد لازم

-   بادمجان درسته متوسط 8 عدد

-   گوشت چرخ کرده 100 گرم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   قارچ خورد شده در صورت تمایل 4 عدد

-   سیب زمینی متوسط یک عدد نگینی شده

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   از هر نوع سبزی خشک یک قاشق چایخوری (ترخون، نعنا و جعفری)

-   سس گوجه فرنگی برای روی دلمه ها (مخلوطی از آبلیمو یک قاشق غذاخوری نصف فنجان آب یک قاشق غذاخوری رب گوجه و کمی نمک و فلفل و روغن)

روش پخت

بادمجان ها را درسته با شعله ملایم از هر دو طرف سرخ کنید تا نرم شود. سرخ که شد در یک سینی بگذارید تا کمی سرد شود.

در یک ماهی تابه متوسط پیازهای خورد شده را در روغن تفت دهید.کم که طلایی شد گوشت چرخ کرده را در آن تفت دهید در این هنگام نمک و فلفل و زردچوبه و هر ادویه دیگر که تمایل دارید اضافه کنید و سپس سبزی های خشک را  اضافه کنید و به هم بزنید بگذارید گوشت با سبزیجات خوب سرخ شود سپس سیب زمینی و قارچ و رب گوجه را اضافه کنید و با شعله ملایم بگذارید بپزد. در این مواد اصلاً آب نریزید زیرا در این حالت قارچ خودش آب می اندازد. آب آن که کاملاً جمع شد و سیب زمینی ها هم پخت، شعله را خاموش کنید. اکنون از یک طرف با کارد با احتیاط شکم بادمجان ها را طوری باز کنید که از زیر و اطراف پاره نشود. چون بادمجان ها نرم شده راحت باز می شود و شما می توانید از موادی که درست کردید یک یا دو قاشق غذاخوری در درون بادجان ها جای دهید و اطراف آن را با دست ببندید. بادمجان های شکم پر را درون یک ظرف پیرکس بچینید سس گوجه فرنگی را که درست کرده اید روی آن بریزید و در فر یا روی شعله ملایم گاز بگذارید تا گرم شود و بخار کند. بادجان ها نیابد زیاد له شود تا حالت مجلسی خود را حفظ کند. در صورت تمایل می توانید روی هر بادمجان کمی پنیر پیتزا هم بگذارید.

 

عدسی صبحانه برای 4 نفر

عدسی

مواد لازم

-   عدس 2 پیمانه

-   پیاز متوسط یک عدد

-   سیب زمینی کوچک نگینی

-   نمک و فلفل و زردچوبه

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

در یک قابلمه متوسط پیاز داغ درست کنید. زرچوبه به آن اضافه کنید و به هم بزنید. سپس عدس ها را که از شب قبل خیس زده اید درو آن بریزید به هم بزنید دو لیوان آب اضافه کنید، سیب زمینی های ریز شده و نمک و فلفل را هم به آن اضافه کنید بگذارید خوب جا بیافتد. آخر سر آبلیمو به آن اضافه کنید. این خوراک در حدود نیم ساعت بعد از جوشیدن آب آن آماده می شود.

نکته: همیشه ابلیمو را آخر سر به خورش ها و غذاها اضافه کنید. مخصوصاً غذاهایی که سیب زمینی خام در آن می ریزید چون آبلیمو مانع پخت سیب زمینی می شود و دیرتر می پزد.

 

 کته گوجه فرنگی با آب استخوان قلم  برای 4 نفر

کته گوجه فرنگی

مواد لازم

-   برنج 4 پیمانه

-   گوجه فرنگی بزرگ 4 عدد خورد شده

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   آب استخوان قلم یک لیوان

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روش پخت

برنج را در یک ظرف بریزید تا خیس بخورد. در یک قابلمه نچسب پیاز داغ درست کنید و گوجه فرنگی های ریز شده را همراه با نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید سر آن را ببندید و با شعله ملایم بگذارید تا گوجه فرنگی ها خوب بپزد. رب گوجه را به آن اضافه کنید و کمی به هم بزنید سپس یک لیوان آب و  یک لیوان آب استخوان قلم را به این مواد اضافه کنید. وقتی این آب شروع به جوش زدن کرد، برنج را درون آن بریزید و کمی روغن مایع به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم بگذارید تا آب آن جمع شود و دم بکشد.

 

اشکنه برای 4 نفر

اشکنه

مواد لازم

-   تخم مرغ 4 عدد

-   شنبلیله خشک یک قاشق چایخوری

-   نعنا خشک یک قاشق مرباخوری

-   پیاز متوسط یک عدد

-    نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   آرد سفید یک قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

در یک قابلمه پیازداغ درست کنید طلایی که شد نمک و فلفل و زرچوبه و شنبلیله و نعنا را اضافه کنید و کمی تفت دهید. مراقب باشید شنبلیله و نعنا نسوزد چون تلخ می شود شعله گاز را ملایم کنید و یک لیوان آب در آن بریزید. در یک لیوان دیگر آب و آرد را با چنگال بزنید تا یک دست شود. سپس به مواد قبلی اضافه کنید. وقتی این مواد کاملاً یک دست و نسبتاً غلیظ شد و به جوش آمد تخم مرغ ها را دانه دانه در آن بشکنید. اگر تخم مرغ عسلی دوست دارید بلافاصله بعد از این که سفیده دور تخم مرغ بسته شد   می توانید بردارید. و اگر تخم مرغ کاملاً پخته دوست دارید حدود 7 تا 10 دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ ها در آب بپزد. در آخر به مقدار دلخواه آبلیمو روی آن بریزید.    

 

 چیکن استروگانف برای 4 نفر

چیکن استروگانف

مواد لازم

-   نصف سینه مرغ متوسط

-   پیاز متوسط یک عدد

-   قارچ 8 عدد

-   خامه 3 قاشق غذاخوری

-   سیب زمینی متوسط یک عدد

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   برگ بو دو عدد

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

سینه مرغ را از درازا باریک ببرید. پیاز را در روغن بریزید و پیاز داغ که طلایی شد تکه های مرغ را به آن اضافه کنید و برای چند دقیقه همراه با نمک و فلفل و زردچوبه تفت دهید. سپس قارچ های خورد شده و برگ بو را به آن اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه با شعله ملایم بپزد. قارچ خودش آب می اندازد و نیازی به اضافه کردن آب نیست. درب آن را ببندید و بگذارید آب آن جمع شود. تا جمع شدن آب این خوراک سیب زمینی های خلال شده ی ریز را خوب سرخ کنید و کنار بگذارید. آب خوراک که جمع شد برگ بو را در آورید و دور بریزید. در این هنگام ابتدا آبلیمو را به مواد اضافه کنید و خوراک را به هم بزنید. آخر خامه را به این مواد اضافه کنید و از اجاق بردارید. در دیس بکشید و سیب زمینی های خلال شده ی سرخ شده را روی آن بریزید. اگر رنده برقی دارید با تیغ مخصوص بیف استروگانف می توانید سیب زمینی ها را رنده و سپس سرخ کنید تا شکل چیکن استروگانف شما شبیه رستوران ها شود. 

 

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یا سویا برای 4 نفر

لوبیا پلو

مواد لازم

-   برنج سه پیمانه

-   لوبیا سبز ربع کیلو

-   گوشت چرخ کرده یا سویا 150 گرم

-   پیاز متوسط یک عدد

-   گوجه فرنگی 4 عدد

-   رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

-   آبلیمو یک قاشق غذاخوری

روش پخت

برنج را خیس بزنید. لوبیا سبز را بگذارید بپزد. در این هنگام در ظرفی پیازداغ درست کنید و گوشت چرخ کرده یا سویا را به آن اضافه کنید و همراه با نمک و فلفل و زردچوبه خوب به هم بزنید تا گوشت سرخ شود. می توانید در این خوراک مخلوطی از سویا و گوشت چرخ کرده استفاده کنید. گوشت که سرخ شد گوجه فرنگی های ریز شده و رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید آبلیمو را هم روی آن بریزید و بگذارید با شعلع ملایم بپزد و آب آن جمع شود. اینک لوبیا سبز را هم به این مواد اضافه و خوب مخلوط کنید. در قابلمه ای آب جوش کنید. برنج ها را با کمی نمک و زردچوبه در آن بریزید و وقتی کمی نرم شد آن را آبکش کنید. ته قابلمه ای را کمی روغن بریزید ابتدا یک لایه برنج سده را در ته دیگ بریزید. سپس سایر برنج ها را با مواد آماده شده خوب مخلوط کنید و روی برنج ساده بریزید و روی شعله ملایم بگذارید تا دم بکشد.

نکته: اگر برنج همراه با مواد را در ته دیگ بریزید لوبیاسبزها و گوشت چرخ کرده در ته دیگ می سوزند و هم طعم و هم شکل غذا بد می شود. 

 

کوکو سبزی برای 4 نفر

کوکو سبزی

مواد لازم

-   تخم مرغ 5 عدد

-   سبزی نیم کیلو (ترخون، ریحان، گشنیز، تره و جعفری)

-   نمک و فلفل و زردچوبه

-   دو قاشق غذاخوری آرد

-   کمی پورد گردو در صورت تمایل

-   یک قاشق غذاخوری زرشک در صورت تمایل

روش پخت

سبزی را پاک کرده و ریز خورد نمایید. در یک کاسه بریزید و روی آن نمک و فلفل و زردچوبه بریزید و خوب مخلوط نمایید. تخم مرغ ها را در یک کاسه شکسته و خوب به هم بزنیدو سپس آن ها را روی سبزی ها بریزید و خوب مخلوط کنید. دو قاشق آرد را هم روی آن بریزید و به هم بزنید. در صورت تمایل پودر گردو و زرشک را هم به ان اضافه نمایید. در یک ماهی تابه مناسب روغن داغ کنید و مایه ی کوکو را در آن بریزید سر آن را ببندید. یک طرف که خوب سرخ شد طرف دیگر را هم سرخ کنید. اگر ماهی تابه کوچک است مایه را دو قسمت کنید.

 

ساندویچ مرغ

ساندویچ مرغ

مواد لازم

-   سینه مرغ متوسط یک عدد

-   پیاز متوسط یک عدد

-   برگ بو دو عدد

-   گوجه فرنگی متوسط دو عدد

-   سیب زمینی متوسط یک عدد

-   هویج یک عدد

-   خیارشور 4 عدد متوسط

-   جعفری خورد شده دو قاشق غذاخوری

-   نمک و فلفل و زردچوبه

-   سس مایونز دو قاشق غذاخوری

-   روغن زیتون دو قاشق غذاخوری

-   آبلیمو یا سرکه یک قاشق غذاخوری

 روش پخت

سینه مرغ را با نمک، فلفل، زردچوبه، برگ بو و پیاز درسته بگذارید بپزد. بعد از این که مرغ خوب پخته شد پیاز و برگ بو را بردارید و دور بریزید. سیب زمینی و تخم مرغ و هویج را هم آب پز کنید. سینه مرغ را که سرد شد در کاسه ای ریش ریش کنید. سیب زمینی و هویج و تخم مرغ آب پز را هم بر روی مرغ ها خورد کنید. گوجه فرنگی را هم خیلی ریز خورد کرده درون آن بریزید. در این خوراک گوجه فرنگی باید سفت و کم آب باشد. جعفری خورد شده و خیارشور نگینی را هم اضافه کنید و نمک و فلفل و روغن زیتون و آبلیمو و سس مایونز بریزید و خوب مخلوط کنید. چند قاشق از این مواد را در نان باگت بریزید و ساندویچ مرغ را میل نمایید. در صورت تمایل در کنار سالاد مرغ می توانید سبزی خوردن یا کاهو و سس کچاپ هم استفاده کنید.

 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 820
  • بازدید کلی : 3,659